아름다운 것의 타당성 The Relevance of the Beautiful
Dujin Yoon, Nampyo Kim
Dujin Yoon, Nampyo Kim
TENT #11, 121.5X210.5cm, Oil and graphite on FRP casting, 2022
TENT #12, 121.5X210.5cm, Oil and graphite on FRP casting, 2022
TENT #13, 82x113.3cm, Oil on FRP casting, 2022
TENT #14, 82x113.3cm, Oil on FRP casting, 2022
TENT #15, 82x113.3cm, Oil on FRP casting, 2022
TENT #16, 75x100cm, Oil and graphite on FRP casting, 2022
TENT #17, 75x100cm, Oil and graphite on FRP casting, 2022
TENT #18, 75x100cm, Pencil on FRP casting, 2022
TENT #19, 57.5x78cm, Pencil on FRP casting, 2022
TENT #20, 57.5x78cm, Oil on FRP casting, 2022
아름다운 것의 정당성 The Relevance of the Beautiful, Installation in Obscura, 2022
조각화된 회화(Carved Painting)라는 개념으로 공동 작업을 선보인 예술 그룹 TENT(김남표, 윤두진)의 <아름다운 것의 타당성> 전시를 오는 6월 3일 옵스큐라에서 개최한다. 6년 만에 선보이는 텐트의 신작은 회화와 조각의 매체적 확장을 넘어서 한국 초현실주의 네러티브를 확장하며 텐트의 정체성과 세계관을 담고 있다.
텐트는 <아름다운 것의 타당성> 전시를 통해 본격적으로 텐트의 서사를 구축하고 진화된 조각된 회화 형식을 만들어냈다. 커다란 검은 조각에 새겨진 성스럽고 고귀한 인물들은 현실 속 한 부분(도시와 자연) 속에 들어왔다. 엄청난 힘을 가졌지만 파괴적이지 않고 내적 고요와 힘의 균형을 유지하는 이 고귀한 인물은 현실에서 동떨어진 신화적 대상이기보다는 주체적이고 창조적인 의지로 가득한 현실적 ‘초인’에 가깝다. 초인은 현실의 참혹함과 인간의 한계를 인정하면서도 삶을 주체적으로 이끌어나가는 의지를 가진 자이다. 초인의 삶에서 가장 위대한 단어는 ‘운명에 대한 사랑’(아모르파티 amor fati)이며 삶의 다음 걸음을 순수하게 사랑한다. 텐트는 이 초인을 통해 스스로의 정체성을 확인한다. 그런 의미에서 이번 작업은 두 작가의 개성의 결합 보다는 텐트 자체의 색채로 다가온다.
2015년 두 작가는 텐트를 결성하며 “예술가들이 외부의 간섭과 견제의 논리로부터 벗어나 그들만의 공간에서 상상을 하고 그것을 가능케하는 도구”가 되길 바랐다. 서로의 작업에 변화와 원동력이 되길 바라는 목적에서 시작된 만남은 7년이라는 시간을 통해 텐트의 이름으로 온전히 하나 된 작품을 만들어 냈다. 단발적이고 상업적으로 기획된 협업들 속에 텐트는 뜨겁고 지속적인 축제의 장이다. 초인이 초월(Transcendence)의 순간을 향해가는 과정 속에 앞으로의 결과들이 더욱 기대된다.◼️옵스큐라 오진령, 박우진
Obscura presents The Relevance of the Beautiful of the art group TENT (Kim Nam Pyo, Yoon Doo Jin) on June. The new work, which introduced a collaboration with the concept of Carved Painting in six years, attempts to expand the medium of painting and sculpture and defines the identity of the tent along with surrealist narratives.
The tent represent its narrative and created a new form of evolved sculpture and painting in the exhibition "The Relevance of the Beautiful". The emergence of a realistic "superhuman" full of independent and creative will is a person with a will to lead life independently while acknowledging the horrors of reality and limitations. The greatest word in Cho-in(superhuman)’s life is "Amor Fati" and pure love for the next step in life.
This shows the identity of the tent itself. When formed the art group TENT in 2015, he mentioned the possibility of freely imagining it to escape from the logic of any rules. The tent will be passionate and continuous. We look forward to TENT's work toward the moment of transmission. ◼Obscura Oh and Park
텐트는 <아름다운 것의 타당성> 전시를 통해 본격적으로 텐트의 서사를 구축하고 진화된 조각된 회화 형식을 만들어냈다. 커다란 검은 조각에 새겨진 성스럽고 고귀한 인물들은 현실 속 한 부분(도시와 자연) 속에 들어왔다. 엄청난 힘을 가졌지만 파괴적이지 않고 내적 고요와 힘의 균형을 유지하는 이 고귀한 인물은 현실에서 동떨어진 신화적 대상이기보다는 주체적이고 창조적인 의지로 가득한 현실적 ‘초인’에 가깝다. 초인은 현실의 참혹함과 인간의 한계를 인정하면서도 삶을 주체적으로 이끌어나가는 의지를 가진 자이다. 초인의 삶에서 가장 위대한 단어는 ‘운명에 대한 사랑’(아모르파티 amor fati)이며 삶의 다음 걸음을 순수하게 사랑한다. 텐트는 이 초인을 통해 스스로의 정체성을 확인한다. 그런 의미에서 이번 작업은 두 작가의 개성의 결합 보다는 텐트 자체의 색채로 다가온다.
2015년 두 작가는 텐트를 결성하며 “예술가들이 외부의 간섭과 견제의 논리로부터 벗어나 그들만의 공간에서 상상을 하고 그것을 가능케하는 도구”가 되길 바랐다. 서로의 작업에 변화와 원동력이 되길 바라는 목적에서 시작된 만남은 7년이라는 시간을 통해 텐트의 이름으로 온전히 하나 된 작품을 만들어 냈다. 단발적이고 상업적으로 기획된 협업들 속에 텐트는 뜨겁고 지속적인 축제의 장이다. 초인이 초월(Transcendence)의 순간을 향해가는 과정 속에 앞으로의 결과들이 더욱 기대된다.◼️옵스큐라 오진령, 박우진
Obscura presents The Relevance of the Beautiful of the art group TENT (Kim Nam Pyo, Yoon Doo Jin) on June. The new work, which introduced a collaboration with the concept of Carved Painting in six years, attempts to expand the medium of painting and sculpture and defines the identity of the tent along with surrealist narratives.
The tent represent its narrative and created a new form of evolved sculpture and painting in the exhibition "The Relevance of the Beautiful". The emergence of a realistic "superhuman" full of independent and creative will is a person with a will to lead life independently while acknowledging the horrors of reality and limitations. The greatest word in Cho-in(superhuman)’s life is "Amor Fati" and pure love for the next step in life.
This shows the identity of the tent itself. When formed the art group TENT in 2015, he mentioned the possibility of freely imagining it to escape from the logic of any rules. The tent will be passionate and continuous. We look forward to TENT's work toward the moment of transmission. ◼Obscura Oh and Park
텐트(e.2015)는 김남표, 윤두진이 결성한 그룹으로 갤러리 퍼플(2015, 경기)과 스페이스 이끼(2016, 서울)에서 전시를 열었다.
김남표(b.1970)는 서울대학교 미술대학 서양화과 학부(B.F.A)를 졸업하고 동대학원 석사(M.F.A)를 받았다. 제주도를 그리다(교보아트스페이스, 2022), Instant Landscape – Goosebumps(가나아트센터, 2017), Instant Landscape(가나아트 뉴욕, 2009), Instant Landscape(갤러리 현대-윈도우 갤러리, 2007) 등 국·내외에서 20회 이상의 개인전과 60회 이상의 단체전과 아부다비(아랍에미리드), 아트센트럴(홍콩), KIAF(서울) 등의 국제적 아트페어에 참여하였다. 전국대학미전 대상, 창작예술협회 공모전 금상을 수상하였다. 작품은 서울시립미술관, 국립현대미술관 미술은행, 성남문화재단, 수원아이파크미술관 등에 소장되어 있다.
윤두진(b.1968)은 홍익대학교 미술대학교 조소과(B.F.A)와 동대학원(M.F.A)을 졸업했다. 삼라만상(옵스큐라, 2021), 황금사과 The Golden Apple(소노아트, 2020), 엘리스움 Elysium (아터테인, 2017)등 13회의 개인전을 가졌으며, 조각:조각(소마미술관, 2019), 경계를 경계하다(정문규미술관, 2019), 대구-뉴 바우하우스(대구예술발전소, 2018) 등의 주요한 미술관 기획전과 London Art Fair(London, 2017), 대구아트페어(2012), 홍콩 호텔 아트페어(AHAF HK11, 2011) 등의 아트페어에 참여하였다. 양주 조각 아뜰리에와 장흥 가나 아뜰리에 레시던시 작가로 활동하였다. 작품은 현재 국립현대미술관 미술은행, 진해시청, 홍익대학교 조치원 캠퍼스, 삼화여행사 등에 소장되어있다.
TENT (e.2015) is an art group formed by Kim Nam Pyo and Yoon Du Jin and held exhibitions at Gallery Purple (2015, Gyeonggi) and Space IKKI (2016, Seoul).
Kim Nam Pyo (b.1970) graduated from Seoul National University, School of Fine Arts with a B.F.A. and a M.F.A. He held more than twenty solo exhibitions worldwide in places like Abu Dhabi, Art Center, and KIA. His exhibition Instant Landscape was shown at multiple occasions and in different venues, including Kyobo Art Space (2022, Jeju), Gana Art New York (2009), and Gallery Hyundai-Window (2007, Seoul). Another notable exhibition is Goosebumps, held at Gana Art Center (2017, Seoul). Kim was awarded the Grand Prize at the National University Art Exhibition and the Gold Prize at the Creative Arts Association Contest. Many of his works have been collected by renowned museums such as Seoul Museum of Art, National Museum of Modern and Contemporary Art, and the Suwon I-Park Museum of Art.
Yoon Du Jin (b.1968) graduated from Hongik University, School of Fine Arts with a B.F.A and M.F.A. He had 13 solo exhibitions, including Samra Mansang (Obsura, 2021), Golden Apple (Sono Art, 2020), Ellisum Elysium (Atertein, 2017), Sculpture (Soma Museum, 2019), Daegu-New Bauhaus (Daegu Art Power Plant, 2018), and Art Fair (2011), Arton, (2017). He was selected as an artist for a residency at Yangju Sculpture Atelier and Jangheung Ghana Atelier Recency. The works are currently in the collections of National Museum of Modern and Contemporary Art's Art Bank, Jinhae City Hall, Hongik University, and Samhwa Travel Agency.
김남표(b.1970)는 서울대학교 미술대학 서양화과 학부(B.F.A)를 졸업하고 동대학원 석사(M.F.A)를 받았다. 제주도를 그리다(교보아트스페이스, 2022), Instant Landscape – Goosebumps(가나아트센터, 2017), Instant Landscape(가나아트 뉴욕, 2009), Instant Landscape(갤러리 현대-윈도우 갤러리, 2007) 등 국·내외에서 20회 이상의 개인전과 60회 이상의 단체전과 아부다비(아랍에미리드), 아트센트럴(홍콩), KIAF(서울) 등의 국제적 아트페어에 참여하였다. 전국대학미전 대상, 창작예술협회 공모전 금상을 수상하였다. 작품은 서울시립미술관, 국립현대미술관 미술은행, 성남문화재단, 수원아이파크미술관 등에 소장되어 있다.
윤두진(b.1968)은 홍익대학교 미술대학교 조소과(B.F.A)와 동대학원(M.F.A)을 졸업했다. 삼라만상(옵스큐라, 2021), 황금사과 The Golden Apple(소노아트, 2020), 엘리스움 Elysium (아터테인, 2017)등 13회의 개인전을 가졌으며, 조각:조각(소마미술관, 2019), 경계를 경계하다(정문규미술관, 2019), 대구-뉴 바우하우스(대구예술발전소, 2018) 등의 주요한 미술관 기획전과 London Art Fair(London, 2017), 대구아트페어(2012), 홍콩 호텔 아트페어(AHAF HK11, 2011) 등의 아트페어에 참여하였다. 양주 조각 아뜰리에와 장흥 가나 아뜰리에 레시던시 작가로 활동하였다. 작품은 현재 국립현대미술관 미술은행, 진해시청, 홍익대학교 조치원 캠퍼스, 삼화여행사 등에 소장되어있다.
TENT (e.2015) is an art group formed by Kim Nam Pyo and Yoon Du Jin and held exhibitions at Gallery Purple (2015, Gyeonggi) and Space IKKI (2016, Seoul).
Kim Nam Pyo (b.1970) graduated from Seoul National University, School of Fine Arts with a B.F.A. and a M.F.A. He held more than twenty solo exhibitions worldwide in places like Abu Dhabi, Art Center, and KIA. His exhibition Instant Landscape was shown at multiple occasions and in different venues, including Kyobo Art Space (2022, Jeju), Gana Art New York (2009), and Gallery Hyundai-Window (2007, Seoul). Another notable exhibition is Goosebumps, held at Gana Art Center (2017, Seoul). Kim was awarded the Grand Prize at the National University Art Exhibition and the Gold Prize at the Creative Arts Association Contest. Many of his works have been collected by renowned museums such as Seoul Museum of Art, National Museum of Modern and Contemporary Art, and the Suwon I-Park Museum of Art.
Yoon Du Jin (b.1968) graduated from Hongik University, School of Fine Arts with a B.F.A and M.F.A. He had 13 solo exhibitions, including Samra Mansang (Obsura, 2021), Golden Apple (Sono Art, 2020), Ellisum Elysium (Atertein, 2017), Sculpture (Soma Museum, 2019), Daegu-New Bauhaus (Daegu Art Power Plant, 2018), and Art Fair (2011), Arton, (2017). He was selected as an artist for a residency at Yangju Sculpture Atelier and Jangheung Ghana Atelier Recency. The works are currently in the collections of National Museum of Modern and Contemporary Art's Art Bank, Jinhae City Hall, Hongik University, and Samhwa Travel Agency.
[아름다운 것의 정당성 The Relevance of the Beautiful]
2022.6.3~6.25
옵스큐라
서울시 성북구 성북로23길 164
관람 시간 11:00-18:00 (매주 월요일 휴관)
-별도의 초대일시는 없습니다.
[The Revelance of the Beautiful]
2022.6.3~6.25
The Obscura
164 Seongbuk-ro 23-gil, Seongbuk-gu, Seoul
Opening hours 11:00-18:00 (closed every Monday)
-There is no special invitation.
2022.6.3~6.25
옵스큐라
서울시 성북구 성북로23길 164
관람 시간 11:00-18:00 (매주 월요일 휴관)
-별도의 초대일시는 없습니다.
[The Revelance of the Beautiful]
2022.6.3~6.25
The Obscura
164 Seongbuk-ro 23-gil, Seongbuk-gu, Seoul
Opening hours 11:00-18:00 (closed every Monday)
-There is no special invitation.