Kingdom's Threshold
DUJIN YOON
DUJIN YOON
Dujin Yoon, The Gate of Kingdom, 81x54.5cm, FRP casting, 2025
Dujin Yoon, The Gate of Kingdom, 68x56cm, FRP casting, 2025
Dujin Yoon, The Gate of Kingdom, 58.5x59cm, FRP casting, 2025
Dujin Yoon, The Gate of Kindom, 48x55.5cm, FRP casting, 2025
Dujin Yoon, The Gate fo Kingdom, 50x38, FRP casting, 2025
Dujin Yoon, The Gate of Kingdom, 38.5x43cm, FRP casting, 2025
Dujin Yoon, The Gate of Kingdom, 34x33.5cm, FRP casting, 2025
Dujin Yoon, The Gate of Kingdom, 36.5x50.5cm, FRP casting, 2025
Dujin Yoon, The Gate of Kingdom, 35.5x26.5cm, FRP casting, 2025
Kingdom's Threshold, Installation in Obscura, 2025
옵스큐라는 오는 3월 26일부터 윤두진의 개인전 “왕국의 시작(Kingdom’s Threshold)”를 개최한다. 이번 전시는 신화적 수호신들이 경계를 지키는 존재에서, 공간을 형성하는 구조적 요소들로 변화하고 변형되어 가는 과정(Transformation)을 보여준다. 왕국의 문을 지키는 수호자로서의 존재는 구조적 결합과 존재적 실체가 융합되며 영역의 시공간에서 새로운 시작을 맞이한다. 그의 작품의 독립적이었던 수호신들은 시간의 압력을 견뎌낸 후 깊어지고 단단해진다. 마침내 공간을 지탱하는 기둥과 벽으로 변모(Metamorphosis)하며 왕국의 시작을 알린다. “왕국의 시작”은 존재, 시간, 공간의 새로운 조형과 서사적 가능성을 모색한 윤두진의 신작 20여점을 소개한다.
윤두진은 갑옷과 호구(護具)와 같은 수단을 통해 신체 그 자체의 보호에 집중한 “Protecting Body”(2013)에서 2017년 “Guardian”을 통해 공간과 질서를 지키는 수호자의 관심으로 변화했다. “Elysium”(2020)을 기점으로 수호자, 신화적 존재들로 서사를 만드는 부조 작업을 적극적으로 진행해왔다. 그의 부조 작업은 신전의 메토프(Metope)와 프리즈(Frieze)의 한 부분처럼 역사적 시간과 서사를 함축적으로 담아내고 있다. 이번 “왕국의 시작”에서 윤두진은 고고학자의 태도로 존재와 건축적 구조가 합일하며 변형하는 서사를 발견하고 캐내는 양식을 취한다. 감춰진 혹은 아직 발견되지 않은 유물을 캐내는 방식의 접근은 존재가 만들어낸 시간과 공간의 깊이를 더욱 두텁게 만든다. 그래서 신작의 조각 요소(Fragments)들은 시간성을 쌓아놓은 퇴적층처럼 깊이 있고 화석처럼 단단하다. 그것은 단순한 장식의 표면을 넘어 시공간을 구성하는 구조적 존재로 위치하며 동시에 영역의 시작점(Threshold)의 상징이다.
신화적 모티프가 구체적으로 드러나는 것도 이번 신작의 또 다른 특징 중 하나로, 그리스 · 로마 신화 속 아틀라스(Atlas)의 서사가 투영되어 있다. 신과 인간의 세계를 연결하는 존재였던 아틀라스는 신들의 전쟁에서 패한 후, 영원히 하늘을 떠받치는 형벌을 받았다. 그러나 그의 형벌은 단순한 처벌이 아니라 세상의 균형을 유지하는 필수적인 희생이자 끝없는 인내의 상징으로 변화했다. 윤두진의 부조 작품 속 수호신들도 아틀라스와 같은 숙명을 지닌 채, 자신이 떠받드는 세계를 위해 희생하며 점차 물리적 구조로 변형하며 시공간성이 합일된 채로 전환점을 맞이한다.
전통과 현대의 조각의 끊임없는 상호작용 속 연결과 확장을 추구하며 이상향을 독창적으로 창조해가는 윤두진의 “왕국의 시작”은 옵스큐라 3, 양재 전시장에서 4월 19일까지 열린다.
윤두진(b. 1968)은 홍익대학교 미술대학 조소과(B.F.A)와 동대학원(M.F.A)을 졸업했다. 엘리시움의 수문장(소노아트, 2024), 두진 너의 이름은 아브라삭스(칼리파갤러리, 2023), 초인(超人)(혜원아트갤러리, 2022), 삼라만상(森羅萬象)(옵스큐라, 2021) 등 16회의 개인전을 개최했으며, 조각:조각(소마미술관, 2019), 경계를 경계하다(정문규미술관, 2019), 대구-뉴바우하우스(대구예술발전소, 2018) 등의 미술관 기획전에 참여했다. 또한 London Art Fair(런던, 2017), 대구아트페어(대구, 2012), 홍콩 호텔 아트페어(AHAF HK11, 2011) 등의 아트페어에서 작품을 선보였다. 양주 조각 아뜰리에와 장흥 가나 아뜰리에에서 레지던시 작가로 활동했으며, 작품은 현재 국립현대미술관 미술은행, 홍익대학교 조치원 캠퍼스, 진해시청, 여주 명성황후 생가, 아스토리아 호텔, 삼화여행사 등에 소장되어 있다.◼️옵스큐라
Obscura is pleased to present “Kingdom’s Threshold,” a solo exhibition by Dujin Yoon, opening on March 26. This exhibition explores the transformation of mythical guardians from mere protectors of boundaries into fundamental structural elements that shape and define space. The guardians, once independent figures, undergo a process of metamorphosis, evolving into pillars and walls that sustain the kingdom. As they endure the pressure of time, they deepen and solidify, marking the beginning of new era. “Kingdom’s Threshold” introduces 20 new works by Dujin Yoon, reflecting his exploration of existence, time, and space through sculptural storytelling.
Yoon’s artistic journey has evolved from “Protecting Body” (2013), which focused on armor and protective gear safeguarding the human body to “Guardian” (2017), where he expanded his scope to guardians preserving spatial order. With “Elysium” (2020), he began incorporating mythical beings into his sculptural reliefs, crafting narratives that resemble metopes and friezes of ancient temples, encapsulating layers of history and time. In “Kingdom’s Threshold,” Yoon adopts an archaeological approach, uncovering the fusion of existence and architectural structures. His sculptural fragments, rich in temporal depth, resemble sedimentary layers shaped by time dense and fossil-like. These elements transcend mere decoration, emerging as structural entities that define space while simultaneously symbolizing the threshold of a new domain.
A key aspect of Yoon’s latest works is his incorporation of mythological motifs, particularly inspired by Atlas from Greek and Roman mythology. Punished after the war between the gods, Atlas was condemned to bear the weight of the heavens for eternity. Over time, his burden transformed into a symbol of endurance and sacrifice, becoming an essential pillar of the world’s balance rather than a mere punishment. Similarly, the guardians in Yoon’s relief sculptures share this fate, carrying their world upon their shoulders. As they endure, they morph into physical structures, integrating time and space into a unified sculptural entity.
Through a dynamic interplay between tradition and contemporary sculpture, “Kingdom’s Threshold” envisions an original utopia, expanding and redefining the possibilities of sculptural storytelling. The exhibition runs at Obscura 3, Yangjae, until April 19.
Dujin Yoon(b. 1968) received his B.F.A and M.F.A in Sculpture from Hongik University. He has held 16 solo exhibitions, including “ The Gatekeeper of Elysium” (Sono Art, 2024), “Dujin, your Name is Abraxas” (Khalifa Gallery, 2023), “Superhuman (超人)” (Haewon Art Gallery, 2022), “Samramansang (森羅萬象)” (Obscura, 2021). He has also participated in notable group exhibitions at SOMA Museum of Art, Chungmunkyu Museum of Art, and Daegu Art Factory, among others. His works have veen showcased at London Art Fair (2017), Daegu Art Fair (2012), and the Hong Kong Hotel Art Fair (AHAF HK11, 2011). He also worked as a residency artist at Yangju Sculpture Atelier and Jangheung Gana Atelier. His works are part of major collections, including e National Museum of Modern and Contemporary Art, Hongik University Jochiwon Campus, Jinhae City Hall, Birth Home of Empress Myeongseong in Yeoju, Astoria Hotel, and Sanhwa Travel Agency.◼️Obscura
윤두진은 갑옷과 호구(護具)와 같은 수단을 통해 신체 그 자체의 보호에 집중한 “Protecting Body”(2013)에서 2017년 “Guardian”을 통해 공간과 질서를 지키는 수호자의 관심으로 변화했다. “Elysium”(2020)을 기점으로 수호자, 신화적 존재들로 서사를 만드는 부조 작업을 적극적으로 진행해왔다. 그의 부조 작업은 신전의 메토프(Metope)와 프리즈(Frieze)의 한 부분처럼 역사적 시간과 서사를 함축적으로 담아내고 있다. 이번 “왕국의 시작”에서 윤두진은 고고학자의 태도로 존재와 건축적 구조가 합일하며 변형하는 서사를 발견하고 캐내는 양식을 취한다. 감춰진 혹은 아직 발견되지 않은 유물을 캐내는 방식의 접근은 존재가 만들어낸 시간과 공간의 깊이를 더욱 두텁게 만든다. 그래서 신작의 조각 요소(Fragments)들은 시간성을 쌓아놓은 퇴적층처럼 깊이 있고 화석처럼 단단하다. 그것은 단순한 장식의 표면을 넘어 시공간을 구성하는 구조적 존재로 위치하며 동시에 영역의 시작점(Threshold)의 상징이다.
신화적 모티프가 구체적으로 드러나는 것도 이번 신작의 또 다른 특징 중 하나로, 그리스 · 로마 신화 속 아틀라스(Atlas)의 서사가 투영되어 있다. 신과 인간의 세계를 연결하는 존재였던 아틀라스는 신들의 전쟁에서 패한 후, 영원히 하늘을 떠받치는 형벌을 받았다. 그러나 그의 형벌은 단순한 처벌이 아니라 세상의 균형을 유지하는 필수적인 희생이자 끝없는 인내의 상징으로 변화했다. 윤두진의 부조 작품 속 수호신들도 아틀라스와 같은 숙명을 지닌 채, 자신이 떠받드는 세계를 위해 희생하며 점차 물리적 구조로 변형하며 시공간성이 합일된 채로 전환점을 맞이한다.
전통과 현대의 조각의 끊임없는 상호작용 속 연결과 확장을 추구하며 이상향을 독창적으로 창조해가는 윤두진의 “왕국의 시작”은 옵스큐라 3, 양재 전시장에서 4월 19일까지 열린다.
윤두진(b. 1968)은 홍익대학교 미술대학 조소과(B.F.A)와 동대학원(M.F.A)을 졸업했다. 엘리시움의 수문장(소노아트, 2024), 두진 너의 이름은 아브라삭스(칼리파갤러리, 2023), 초인(超人)(혜원아트갤러리, 2022), 삼라만상(森羅萬象)(옵스큐라, 2021) 등 16회의 개인전을 개최했으며, 조각:조각(소마미술관, 2019), 경계를 경계하다(정문규미술관, 2019), 대구-뉴바우하우스(대구예술발전소, 2018) 등의 미술관 기획전에 참여했다. 또한 London Art Fair(런던, 2017), 대구아트페어(대구, 2012), 홍콩 호텔 아트페어(AHAF HK11, 2011) 등의 아트페어에서 작품을 선보였다. 양주 조각 아뜰리에와 장흥 가나 아뜰리에에서 레지던시 작가로 활동했으며, 작품은 현재 국립현대미술관 미술은행, 홍익대학교 조치원 캠퍼스, 진해시청, 여주 명성황후 생가, 아스토리아 호텔, 삼화여행사 등에 소장되어 있다.◼️옵스큐라
Obscura is pleased to present “Kingdom’s Threshold,” a solo exhibition by Dujin Yoon, opening on March 26. This exhibition explores the transformation of mythical guardians from mere protectors of boundaries into fundamental structural elements that shape and define space. The guardians, once independent figures, undergo a process of metamorphosis, evolving into pillars and walls that sustain the kingdom. As they endure the pressure of time, they deepen and solidify, marking the beginning of new era. “Kingdom’s Threshold” introduces 20 new works by Dujin Yoon, reflecting his exploration of existence, time, and space through sculptural storytelling.
Yoon’s artistic journey has evolved from “Protecting Body” (2013), which focused on armor and protective gear safeguarding the human body to “Guardian” (2017), where he expanded his scope to guardians preserving spatial order. With “Elysium” (2020), he began incorporating mythical beings into his sculptural reliefs, crafting narratives that resemble metopes and friezes of ancient temples, encapsulating layers of history and time. In “Kingdom’s Threshold,” Yoon adopts an archaeological approach, uncovering the fusion of existence and architectural structures. His sculptural fragments, rich in temporal depth, resemble sedimentary layers shaped by time dense and fossil-like. These elements transcend mere decoration, emerging as structural entities that define space while simultaneously symbolizing the threshold of a new domain.
A key aspect of Yoon’s latest works is his incorporation of mythological motifs, particularly inspired by Atlas from Greek and Roman mythology. Punished after the war between the gods, Atlas was condemned to bear the weight of the heavens for eternity. Over time, his burden transformed into a symbol of endurance and sacrifice, becoming an essential pillar of the world’s balance rather than a mere punishment. Similarly, the guardians in Yoon’s relief sculptures share this fate, carrying their world upon their shoulders. As they endure, they morph into physical structures, integrating time and space into a unified sculptural entity.
Through a dynamic interplay between tradition and contemporary sculpture, “Kingdom’s Threshold” envisions an original utopia, expanding and redefining the possibilities of sculptural storytelling. The exhibition runs at Obscura 3, Yangjae, until April 19.
Dujin Yoon(b. 1968) received his B.F.A and M.F.A in Sculpture from Hongik University. He has held 16 solo exhibitions, including “ The Gatekeeper of Elysium” (Sono Art, 2024), “Dujin, your Name is Abraxas” (Khalifa Gallery, 2023), “Superhuman (超人)” (Haewon Art Gallery, 2022), “Samramansang (森羅萬象)” (Obscura, 2021). He has also participated in notable group exhibitions at SOMA Museum of Art, Chungmunkyu Museum of Art, and Daegu Art Factory, among others. His works have veen showcased at London Art Fair (2017), Daegu Art Fair (2012), and the Hong Kong Hotel Art Fair (AHAF HK11, 2011). He also worked as a residency artist at Yangju Sculpture Atelier and Jangheung Gana Atelier. His works are part of major collections, including e National Museum of Modern and Contemporary Art, Hongik University Jochiwon Campus, Jinhae City Hall, Birth Home of Empress Myeongseong in Yeoju, Astoria Hotel, and Sanhwa Travel Agency.◼️Obscura
Kingdom's Threshold
윤두진 Dujin Yoon
2025.03.26 WED - 04.19. SAT
옵스큐라 성북, 양재
📍Opening reception
2025.03.26. 4:00 P.M.
옵스큐라 양재
서울시 서초구 강남대로 8길 46
📍Open hours
옵스큐라 양재: 화-토 11:00-18:00
서울시 서초구 강남대로 8길 46
윤두진 Dujin Yoon
2025.03.26 WED - 04.19. SAT
옵스큐라 성북, 양재
📍Opening reception
2025.03.26. 4:00 P.M.
옵스큐라 양재
서울시 서초구 강남대로 8길 46
📍Open hours
옵스큐라 양재: 화-토 11:00-18:00
서울시 서초구 강남대로 8길 46