숭배, 혐오 그리고 인간다움
Reverence Revulsion Humanity
김기라, 박치호
Reverence Revulsion Humanity
김기라, 박치호
김기라, There is More in the Forest, 2025, Oil on Korean paper, 76x72cm
김기라, Deadly Temptation & Consolation, 2025, Oil on Korean paper, 76x72cm
김기라, Family & Other People, 2025, Oil on Korean paper, 76x67cm
박치호, 침묵, 2025, Acrylic colors on linen, 53x45.5cm
박치호, Floating, 2025, Acrylic colors on linen, 130.5x98cm
박치호, Floating, 2025, Acrylic colors on linen, 130.5x98cm
박치호, Floating, 2025, Acrylic colors on linen, 130.5x98cm
박치호, 변색동물 24-1, 2024, Drawing on Korean paper, 66x95cm
|
김기라, A Fire Tower, 2025, Oil on Korean paper, 76x53cm
김기라, Order in One's Mind, 2025, Oil on Korean paper, 76x84cm
김기라, Black Breathing, 2025, Oil on Korean paper, 76x60cm
김기라, Democracy, 2025, Oil on Korean paper, 76x72cm
김기라, Two Figures, 2025, Oil on Korean paper, 76x55cm
김기라, Balls That Stay and Float, 2025, Oil on Korean paper, 76x64cm
|
김기라, A Bird of Night, 2025, Oil on Korean paper, 76x50cm
김기라, For Democracy, 2025, Oil on Korean paper, 76x78cm
김기라, A Burning Oak Cask, 2025, Oil on Korean paper, 76x88cm
김기라, Please, Good Luck, 2025, Oil on Korean paper, 76x64cm
김기라, Swaying Gestures, 2025, Oil on Korean paper, 76x61cm
김기라, A Wretched Portrait, 2025, Oil on Korean paper, 76x51cm
|
|
박치호, 고뇌 드로잉 24-2, 24-1, 2024, 종이위에 수채물감, 29.5x21cm
|
박치호, 고뇌 드로잉 23-1, 23-2, 2023, 종이위에 수채물감, 29.5x21cm
|
숭배, 혐오 그리고 인간다움 Reverence Revulsion Humanity, Installation in Obscura, 2025
“‘혐오는 의미가 붕괴되는 경계에 자리하고, 숭배는 그 경계를 넘어 무한을 갈망한다. 그 사이에서 우리는 온전히 인간으로 서게 된다.’
Abjection dwells at the boundary where meaning collapses, and adoration longs beyond that boundary for the infinite; between them we stand fully as human.”
—줄리아 크리스테바 (Julia Kristeva)
옵스큐라는 오는 10월 15일 김기라, 박치호와 《숭배, 혐오 그리고 인간다움》을 개최한다. 전시는 숭배와 혐오라는 상반된 감정의 극점을 통해 ‘인간다움’의 본질을 탐색한다. 숭배는 위를 향한 시선, 혐오는 아래로부터의 반사작용이다. 하나는 절대적 가치를 향한 동경으로 무한을 찬미하고, 다른 하나는 부정의 깊은 심연 속으로 추락하며 유한성의 실체를 자각하게 한다. 이 두 감정의 장력 속에서 우리는 인간으로서의 감각을 가장 뚜렷하게 경험한다.
박치호는 회화를 통해 인간 신체의 물질성과 정신성을 동시에 탐구한다. 그의 화면 속 몸은 이상화된 형상이 아닌, 상처 입고 소멸하는 유한한 존재로서의 인간을 보여주는 매개다. 근육과 주름, 상처를 따라가는 섬세한 붓질은 삶의 흔적을 되짚으며, 신체를 경배의 대상으로 떠올리게 하되, 그 속의 나약함과 소멸성을 함께 응시하게 만든다. 그의 ‘숭배’는 연약함을 품은 인간을 존엄하게 바라보는 태도에서 비롯되며, 화면에는 정적과 침묵 속 경외의 감각이 흐른다. 관객이 상처 입은 몸 앞에서 느끼는 불편함 속에 ‘혐오’는 미세히 잔존한다. 박치호는 외면하고 싶은 인간의 조건을 정면으로 마주하게 함으로써, 우리가 쉽게 지나치는 존재의 불완전성을 환기시킨다.
김기라는 드로잉을 통해 사유하는 작가다. 종이 위에 얽히는 기호와 파편적 서사는 숭배와 혐오의 단상을 병치하며, 관념과 물질, 희극과 비극을 오간다. 그의 선은 정의되지 않은 것들, 구체화를 거부하는 것들에 대한 탐색이자 “인간다움이란 무엇인가?”라는 질문의 끝없는 기록이다. 이번 전시에서는 드로잉과 더불어 향기와 맛의 이질성을 드러내는 두리안 오브제, 그리고 보지 못하고 말하지 못하는 상태를 은유한 영상 Blind and Mute를 함께 선보인다. 그의 작업에서 숭배는 절대적 가치에 대한 열망이자 동시에 그것을 향한 비판적 거리로 드러나며, 혐오는 불편함과 배제를 드러내되 이를 정면으로 마주함으로써 인간의 불완전성을 자각하게 한다. 두 감정은 긴장 속에 공존하며, 인간다움의 본질을 드러내는 축으로 작동한다.
두 작가의 언어는 ‘숭배, 혐오 그리고 인간다움’이라는 하나의 파동으로 공명한다. 인간다움이란 자신을 응시하면서도 외면하고 싶은 욕망, 타자를 숭배하면서도 동시에 밀어내고 싶은 충동을 자각하고 견디는 힘이다. 이러한 역량은 숨은 진리를 열어 세계와 새롭게 마주하도록 하며, 존재가 태초부터 타자와의 공존 속에서만 성립함을 일깨운다. 숭배와 혐오가 만들어내는 모순적 장력은 배제나 절대화를 넘어 하나의 파동이 된다.
본 전시는 그 경계의 순간을 생생히 환기시키며, 관람자로 하여금 ‘숭배’와 ‘혐오’가 교차하는 지점에서 스스로의 좌표를 성찰하게 한다. “우리는 무엇을 경외하고, 무엇을 두려워하는가? 이 긴장의 장 속에서 우리는 어떤 인간다움을 선택할 것인가?” ◼️옵스큐라
“Abjection dwells at the boundary where meaning collapses, and adoration longs beyond that boundary for the infinite; between them we stand fully as human.” — Julia Kristeva
Obscura presents Reverence, Revulsion, and Humanity, a two-person exhibition by Kira Kim and Chiho Park, opening 15 October 2025 at Obscura 3 (Yangjae). The exhibition probes the essence of the “human” through two opposed affects—reverence and revulsion—whose tension most sharply discloses our condition. Reverence raises the gaze upward toward absolute value; revulsion recoils from below, confronting finitude. Between these vectors, the senses are heightened and human presence is most acutely felt.
Chiho Park explores the body as a site where materiality and interiority co-inhabit. In his paintings, the body is not an idealized form but a finite, vulnerable vessel marked by wounds, creases, and muscle—an index of lived time. Meticulous brushwork retraces those marks, inviting viewers to regard the body with dignity while acknowledging its fragility and perishability. A quiet tenor of awe permeates the surface; yet, before the injured body, a subtle unease—revulsion—lingers, compelling us to face the imperfection we prefer to turn away from.
Kira Kim draws as a mode of thinking. His paper works braid signs and fragmentary narratives, juxtaposing moments of reverence and revulsion as they shuttle between concept and matter, comedy and tragedy. Here, the line probes the undefined and resists fixation, becoming an ongoing record of the question, What is the human? Alongside drawing, the exhibition features a durian object—foregrounding the dissonance of scent and taste—and the video Blind and Mute, which allegorizes states of non-seeing and non-speaking. In Kim’s practice, reverence appears as longing for absolutes yet keeps a critical distance, while revulsion names discomfort and exclusion that, when squarely met, clarifies our incompleteness.
In concert, the artists sound a single wave under the sign Reverence, Revulsion, and Humanity. To be human is to endure the paradox of gazing at oneself while wanting to avert one’s eyes; to honor the other while feeling the impulse to push away. Such endurance opens a concealed truth, returning us to the world with renewed regard and reminding us that existence is from the outset co-existence. The contradictory force field of reverence and revulsion does not end in either absolutization or rejection; it resolves as a resonant pulse.
This exhibition summons viewers to the threshold where these affects cross and asks: What do we revere, and what do we fear? Within this charged field, what form of humanity do we choose? ◼️Obscura
Abjection dwells at the boundary where meaning collapses, and adoration longs beyond that boundary for the infinite; between them we stand fully as human.”
—줄리아 크리스테바 (Julia Kristeva)
옵스큐라는 오는 10월 15일 김기라, 박치호와 《숭배, 혐오 그리고 인간다움》을 개최한다. 전시는 숭배와 혐오라는 상반된 감정의 극점을 통해 ‘인간다움’의 본질을 탐색한다. 숭배는 위를 향한 시선, 혐오는 아래로부터의 반사작용이다. 하나는 절대적 가치를 향한 동경으로 무한을 찬미하고, 다른 하나는 부정의 깊은 심연 속으로 추락하며 유한성의 실체를 자각하게 한다. 이 두 감정의 장력 속에서 우리는 인간으로서의 감각을 가장 뚜렷하게 경험한다.
박치호는 회화를 통해 인간 신체의 물질성과 정신성을 동시에 탐구한다. 그의 화면 속 몸은 이상화된 형상이 아닌, 상처 입고 소멸하는 유한한 존재로서의 인간을 보여주는 매개다. 근육과 주름, 상처를 따라가는 섬세한 붓질은 삶의 흔적을 되짚으며, 신체를 경배의 대상으로 떠올리게 하되, 그 속의 나약함과 소멸성을 함께 응시하게 만든다. 그의 ‘숭배’는 연약함을 품은 인간을 존엄하게 바라보는 태도에서 비롯되며, 화면에는 정적과 침묵 속 경외의 감각이 흐른다. 관객이 상처 입은 몸 앞에서 느끼는 불편함 속에 ‘혐오’는 미세히 잔존한다. 박치호는 외면하고 싶은 인간의 조건을 정면으로 마주하게 함으로써, 우리가 쉽게 지나치는 존재의 불완전성을 환기시킨다.
김기라는 드로잉을 통해 사유하는 작가다. 종이 위에 얽히는 기호와 파편적 서사는 숭배와 혐오의 단상을 병치하며, 관념과 물질, 희극과 비극을 오간다. 그의 선은 정의되지 않은 것들, 구체화를 거부하는 것들에 대한 탐색이자 “인간다움이란 무엇인가?”라는 질문의 끝없는 기록이다. 이번 전시에서는 드로잉과 더불어 향기와 맛의 이질성을 드러내는 두리안 오브제, 그리고 보지 못하고 말하지 못하는 상태를 은유한 영상 Blind and Mute를 함께 선보인다. 그의 작업에서 숭배는 절대적 가치에 대한 열망이자 동시에 그것을 향한 비판적 거리로 드러나며, 혐오는 불편함과 배제를 드러내되 이를 정면으로 마주함으로써 인간의 불완전성을 자각하게 한다. 두 감정은 긴장 속에 공존하며, 인간다움의 본질을 드러내는 축으로 작동한다.
두 작가의 언어는 ‘숭배, 혐오 그리고 인간다움’이라는 하나의 파동으로 공명한다. 인간다움이란 자신을 응시하면서도 외면하고 싶은 욕망, 타자를 숭배하면서도 동시에 밀어내고 싶은 충동을 자각하고 견디는 힘이다. 이러한 역량은 숨은 진리를 열어 세계와 새롭게 마주하도록 하며, 존재가 태초부터 타자와의 공존 속에서만 성립함을 일깨운다. 숭배와 혐오가 만들어내는 모순적 장력은 배제나 절대화를 넘어 하나의 파동이 된다.
본 전시는 그 경계의 순간을 생생히 환기시키며, 관람자로 하여금 ‘숭배’와 ‘혐오’가 교차하는 지점에서 스스로의 좌표를 성찰하게 한다. “우리는 무엇을 경외하고, 무엇을 두려워하는가? 이 긴장의 장 속에서 우리는 어떤 인간다움을 선택할 것인가?” ◼️옵스큐라
“Abjection dwells at the boundary where meaning collapses, and adoration longs beyond that boundary for the infinite; between them we stand fully as human.” — Julia Kristeva
Obscura presents Reverence, Revulsion, and Humanity, a two-person exhibition by Kira Kim and Chiho Park, opening 15 October 2025 at Obscura 3 (Yangjae). The exhibition probes the essence of the “human” through two opposed affects—reverence and revulsion—whose tension most sharply discloses our condition. Reverence raises the gaze upward toward absolute value; revulsion recoils from below, confronting finitude. Between these vectors, the senses are heightened and human presence is most acutely felt.
Chiho Park explores the body as a site where materiality and interiority co-inhabit. In his paintings, the body is not an idealized form but a finite, vulnerable vessel marked by wounds, creases, and muscle—an index of lived time. Meticulous brushwork retraces those marks, inviting viewers to regard the body with dignity while acknowledging its fragility and perishability. A quiet tenor of awe permeates the surface; yet, before the injured body, a subtle unease—revulsion—lingers, compelling us to face the imperfection we prefer to turn away from.
Kira Kim draws as a mode of thinking. His paper works braid signs and fragmentary narratives, juxtaposing moments of reverence and revulsion as they shuttle between concept and matter, comedy and tragedy. Here, the line probes the undefined and resists fixation, becoming an ongoing record of the question, What is the human? Alongside drawing, the exhibition features a durian object—foregrounding the dissonance of scent and taste—and the video Blind and Mute, which allegorizes states of non-seeing and non-speaking. In Kim’s practice, reverence appears as longing for absolutes yet keeps a critical distance, while revulsion names discomfort and exclusion that, when squarely met, clarifies our incompleteness.
In concert, the artists sound a single wave under the sign Reverence, Revulsion, and Humanity. To be human is to endure the paradox of gazing at oneself while wanting to avert one’s eyes; to honor the other while feeling the impulse to push away. Such endurance opens a concealed truth, returning us to the world with renewed regard and reminding us that existence is from the outset co-existence. The contradictory force field of reverence and revulsion does not end in either absolutization or rejection; it resolves as a resonant pulse.
This exhibition summons viewers to the threshold where these affects cross and asks: What do we revere, and what do we fear? Within this charged field, what form of humanity do we choose? ◼️Obscura
박치호(b.1967)는 전남 여수를 기반으로 회화, 조각, 설치를 넘나들며 인간 존재의 내면과 숙명에 천착해온 작가다. 그는 고통, 욕망, 기억, 망각, 죽음 등 인간이 직면하는 근원적 조건을 탐구하며, “인간이란 무엇인가”라는 질문을 시각적 언어로 형상화해왔다. 그의 작업은 지워진 얼굴을 통해 망각을 은유적으로 드러내며 관람자에게 상상과 사유의 공간을 열어주고, 동시에 거대한 신체 형상을 통해 몸에 각인된 삶의 흔적과 상처를 드러내며 존재의 본질을 집요하게 묻는다. 서양 고전 조각의 토르소가 이상적이고 완전한 신체의 상징이라면, 박치호의 토르소는 굽은 허리, 처진 가슴, 상처로 얼룩진 피부 등 현실을 살아낸 몸의 기록이자 불완전한 생의 증거이다. 그는 특히 어시장에서 만난 노인들의 신체에서 작업의 이미지를 얻으며, 그 몸이 품은 시간과 고통의 서사를 형상화한다.
박치호의 작업은 단순한 형상의 재현을 넘어 인간적 몸을 통해 진실된 인간 존재를 표현하는 조형적 시도다. 이는 시간과 삶, 상처와 존재의 본질을 집요하게 응시하는 태도와도 맞닿아 있으며, 더 나아가 사회 속에서 억압되거나 배제된 인권의 문제를 예술의 언어로 드러내려는 작가의 관심으로 확장된다. 그는 다양한 전문가들과 협업하며 사회 참여적 활동을 이어가고 있으며, 예술가로서의 역할과 책임을 적극적으로 수행해왔다. 1994년 단성갤러리에서의 첫 개인전 《노좆바다》를 시작으로, 《실체라는 부유》(2014, 쿤스트독 갤러리), 《BIG MAN – 다시 일어서는 몸》(2022, 전남도립미술관), 《연옥에 핀 꽃》(2023, 시립엑스포아트갤러리) 등 다수의 개인전을 열었고, 《수묵비엔날레 본전시》(2023, 목포문화예술회관)를 비롯한 여러 기획전에 참여하며 꾸준히 활동을 이어가고 있다.
김기라(b.1974)는 드로잉, 설치, 오브제, 영상, 퍼포먼스를 넘나들며 현대 사회와 인간 존재를 탐구해온 작가다. 그의 작업은 기호와 파편적 서사를 통해 관념과 물질, 희극과 비극을 오가는 긴장 속에서 인간과 사회의 근원적 질문을 기록한다. 그는 특정 매체에 국한되지 않고, 회화와 드로잉에서 설치, 조소, 영상에 이르기까지 상황과 주제에 따라 가장 적합한 방식을 선택하며, 다양한 형식의 언어를 자유롭게 활용해왔다. 대표적 영상 작업으로는 이념의 무게–한낮의 어둠(2014), 붉은 수레바퀴(2015), 떠다니는 마을(2015) 등이 있으며, 절제된 이미지와 은유적 장치를 통해 사회 구조와 감정의 충돌을 시각화한다.
그의 작업은 모순과 긴장이 공존하는 지점을 드러내는 데 있다. 숭배와 혐오, 열광과 냉소, 이미지와 공허함 같은 상반된 감정을 단순히 대립시키는 대신, 그 사이의 간극을 열어둠으로써 인간 존재의 불완전성과 사회적 조건을 성찰하게 한다. 그는 작업의 기법보다 메시지를 우선하며, 예술가의 사회적 책임과 예술의 역할을 끊임없이 질문한다. 《선전공화국》(2008, 대안공간 루프), 《Artist Lunchbox》(2013, 서울시립미술관), 《마지막 잎새》(2014, 페리지갤러리) 등 주요 개인전을 열었으며, 2009년 문화체육관광부 장관상인 ‘오늘의 젊은 예술가상’, 2015년 국립현대미술관 올해의 작가상 최종 후보에 선정되었고, 2024년 한국미술평론가협회 올해의 작가상을 수상하였다.
Chiho Park (b.1967) is an artist based in Yeosu, South Korea, whose practice spans painting, sculpture, and installation. He has long been devoted to probing the interior and destiny of human existence, engaging with fundamental conditions such as pain, desire, memory, oblivion, and death. His work visualizes the question, “What does it mean to be human?” Through erased faces, he metaphorically conveys the notion of oblivion, opening a space of imagination and reflection for the viewer, while monumental bodily forms reveal the scars and traces inscribed on the flesh, persistently interrogating the essence of existence. If the classical Western torso symbolizes an idealized and perfect body, Park’s torsos are instead records of lived reality—stooped backs, sagging chests, and scarred, uneven skin—serving as testimony to imperfect life. He often draws inspiration from the elderly women he encounters in local markets, transforming their bodies into forms that embody the time and suffering etched into them.
Park’s work extends beyond mere representation of form, striving instead to express authentic human existence through the “human body.” This pursuit is aligned with his persistent gaze on time, life, wounds, and the essence of being, and further expands into an interest in revealing issues of human rights that are suppressed or marginalized in society through the language of art. Engaging in collaborations with experts across fields, he continues socially engaged practices and actively embraces the role and responsibility of the artist. Since his first solo exhibition Nohjot Sea at Danseong Gallery in 1994, he has presented numerous solo exhibitions including Buoyant Realities (2014, Kunst Doc Gallery), BIG MAN – The Body That Stands Again (2022, Jeonnam Museum of Art), and Flowers Bloom in Purgatory(2023, Expo Art Gallery, Yeosu). He has also participated in major group exhibitions, including the Mokpo International Ink Painting Biennale Main Exhibition (2023, Mokpo Culture and Arts Center).
Kira Kim (b.1974) works across drawing, installation, object, video, and performance to explore contemporary society and human existence. His practice records essential questions of humanity and society through symbols and fragmentary narratives, operating in the tension between concept and matter, comedy and tragedy. Refusing to be confined to a single medium, Kim freely employs painting, drawing, installation, sculpture, and video depending on the situation and subject matter, adopting the most appropriate form for each context. His notable video works include The Weight of Ideology – Midday Darkness (2014), The Red Wheelbarrow (2015), and Floating Village (2015), which visualize social structures and emotional conflicts through restrained imagery and metaphorical devices.
Kim’s work is grounded in revealing the space where contradictions and tensions coexist. Instead of simply opposing feelings such as reverence and revulsion, fervor and cynicism, or image and emptiness, he opens up the gap between them to reflect on human vulnerability and social conditions. Prioritizing message over technique, he persistently questions the responsibility of the artist and the role of art in society. Kim has held major solo exhibitions including Propaganda Republic (2008, Alternative Space Loop), Artist Lunchbox (2013, Seoul Museum of Art), and The Last Leaf (2014, Perigee Gallery). He received the Today’s Young Artist Award from the Korean Ministry of Culture, Sports and Tourism in 2009, was a finalist for the Korea Artist Prize at the National Museum of Modern and Contemporary Art in 2015, and was honored with the Artist of the Year Award from the Korean Art Critics Association in 2024.
박치호의 작업은 단순한 형상의 재현을 넘어 인간적 몸을 통해 진실된 인간 존재를 표현하는 조형적 시도다. 이는 시간과 삶, 상처와 존재의 본질을 집요하게 응시하는 태도와도 맞닿아 있으며, 더 나아가 사회 속에서 억압되거나 배제된 인권의 문제를 예술의 언어로 드러내려는 작가의 관심으로 확장된다. 그는 다양한 전문가들과 협업하며 사회 참여적 활동을 이어가고 있으며, 예술가로서의 역할과 책임을 적극적으로 수행해왔다. 1994년 단성갤러리에서의 첫 개인전 《노좆바다》를 시작으로, 《실체라는 부유》(2014, 쿤스트독 갤러리), 《BIG MAN – 다시 일어서는 몸》(2022, 전남도립미술관), 《연옥에 핀 꽃》(2023, 시립엑스포아트갤러리) 등 다수의 개인전을 열었고, 《수묵비엔날레 본전시》(2023, 목포문화예술회관)를 비롯한 여러 기획전에 참여하며 꾸준히 활동을 이어가고 있다.
김기라(b.1974)는 드로잉, 설치, 오브제, 영상, 퍼포먼스를 넘나들며 현대 사회와 인간 존재를 탐구해온 작가다. 그의 작업은 기호와 파편적 서사를 통해 관념과 물질, 희극과 비극을 오가는 긴장 속에서 인간과 사회의 근원적 질문을 기록한다. 그는 특정 매체에 국한되지 않고, 회화와 드로잉에서 설치, 조소, 영상에 이르기까지 상황과 주제에 따라 가장 적합한 방식을 선택하며, 다양한 형식의 언어를 자유롭게 활용해왔다. 대표적 영상 작업으로는 이념의 무게–한낮의 어둠(2014), 붉은 수레바퀴(2015), 떠다니는 마을(2015) 등이 있으며, 절제된 이미지와 은유적 장치를 통해 사회 구조와 감정의 충돌을 시각화한다.
그의 작업은 모순과 긴장이 공존하는 지점을 드러내는 데 있다. 숭배와 혐오, 열광과 냉소, 이미지와 공허함 같은 상반된 감정을 단순히 대립시키는 대신, 그 사이의 간극을 열어둠으로써 인간 존재의 불완전성과 사회적 조건을 성찰하게 한다. 그는 작업의 기법보다 메시지를 우선하며, 예술가의 사회적 책임과 예술의 역할을 끊임없이 질문한다. 《선전공화국》(2008, 대안공간 루프), 《Artist Lunchbox》(2013, 서울시립미술관), 《마지막 잎새》(2014, 페리지갤러리) 등 주요 개인전을 열었으며, 2009년 문화체육관광부 장관상인 ‘오늘의 젊은 예술가상’, 2015년 국립현대미술관 올해의 작가상 최종 후보에 선정되었고, 2024년 한국미술평론가협회 올해의 작가상을 수상하였다.
Chiho Park (b.1967) is an artist based in Yeosu, South Korea, whose practice spans painting, sculpture, and installation. He has long been devoted to probing the interior and destiny of human existence, engaging with fundamental conditions such as pain, desire, memory, oblivion, and death. His work visualizes the question, “What does it mean to be human?” Through erased faces, he metaphorically conveys the notion of oblivion, opening a space of imagination and reflection for the viewer, while monumental bodily forms reveal the scars and traces inscribed on the flesh, persistently interrogating the essence of existence. If the classical Western torso symbolizes an idealized and perfect body, Park’s torsos are instead records of lived reality—stooped backs, sagging chests, and scarred, uneven skin—serving as testimony to imperfect life. He often draws inspiration from the elderly women he encounters in local markets, transforming their bodies into forms that embody the time and suffering etched into them.
Park’s work extends beyond mere representation of form, striving instead to express authentic human existence through the “human body.” This pursuit is aligned with his persistent gaze on time, life, wounds, and the essence of being, and further expands into an interest in revealing issues of human rights that are suppressed or marginalized in society through the language of art. Engaging in collaborations with experts across fields, he continues socially engaged practices and actively embraces the role and responsibility of the artist. Since his first solo exhibition Nohjot Sea at Danseong Gallery in 1994, he has presented numerous solo exhibitions including Buoyant Realities (2014, Kunst Doc Gallery), BIG MAN – The Body That Stands Again (2022, Jeonnam Museum of Art), and Flowers Bloom in Purgatory(2023, Expo Art Gallery, Yeosu). He has also participated in major group exhibitions, including the Mokpo International Ink Painting Biennale Main Exhibition (2023, Mokpo Culture and Arts Center).
Kira Kim (b.1974) works across drawing, installation, object, video, and performance to explore contemporary society and human existence. His practice records essential questions of humanity and society through symbols and fragmentary narratives, operating in the tension between concept and matter, comedy and tragedy. Refusing to be confined to a single medium, Kim freely employs painting, drawing, installation, sculpture, and video depending on the situation and subject matter, adopting the most appropriate form for each context. His notable video works include The Weight of Ideology – Midday Darkness (2014), The Red Wheelbarrow (2015), and Floating Village (2015), which visualize social structures and emotional conflicts through restrained imagery and metaphorical devices.
Kim’s work is grounded in revealing the space where contradictions and tensions coexist. Instead of simply opposing feelings such as reverence and revulsion, fervor and cynicism, or image and emptiness, he opens up the gap between them to reflect on human vulnerability and social conditions. Prioritizing message over technique, he persistently questions the responsibility of the artist and the role of art in society. Kim has held major solo exhibitions including Propaganda Republic (2008, Alternative Space Loop), Artist Lunchbox (2013, Seoul Museum of Art), and The Last Leaf (2014, Perigee Gallery). He received the Today’s Young Artist Award from the Korean Ministry of Culture, Sports and Tourism in 2009, was a finalist for the Korea Artist Prize at the National Museum of Modern and Contemporary Art in 2015, and was honored with the Artist of the Year Award from the Korean Art Critics Association in 2024.
숭배, 혐오 그리고 인간다움
Reverence Revulsion Humanity
김기라 · 박치호
Chiho Park · Kira Kim
2025.10.15 Wed – 11.08 SAT
옵스큐라 양재
📍Opening Reception
2025.10.15. 5:00 P.M.
옵스큐라 양재
서울시 서초구 강남대로 8길 46
📍Open hours
화-토 11:00-18:00
Reverence Revulsion Humanity
김기라 · 박치호
Chiho Park · Kira Kim
2025.10.15 Wed – 11.08 SAT
옵스큐라 양재
📍Opening Reception
2025.10.15. 5:00 P.M.
옵스큐라 양재
서울시 서초구 강남대로 8길 46
📍Open hours
화-토 11:00-18:00