SHAACK, EXISTENCE
Grim Park, Jeongwoong Lee, Black Jaguar
Grim Park, Jeongwoong Lee, Black Jaguar
Jeongwoong Lee, Nobody knows about the name for the broken black tree, 130x162cm, Oil on canvas, 2020
Jeongwoong Lee, 하얀 옷깃을 여미다, 91x72.7cm, Oil on canvas, 2021
Jeongwoong Lee, The Spectrum of Grey, 91x72.7cm, Oil on canvas, 2021
Jeongwoong Lee, The Myst, 72.7x91cm, Oil on canvas, 2019(retouched 2021)
Grim Park, 소년의 가면, 132x62cm, 2018
Grim Park, Bel Ami_twosome, 45x18cm, 2021
Grim Park, Bel Ami_threesome, 45x18cm, 2021
Grim Park, Bel Ami_foursome, 45x18cm, 2021
Grim Park, Bel Ami_입구, 지름30cm, 2021
Grim Park, Bel Ami_출구, 지름30cm, 2021
Black Jaguar, 타인의 세계_해방촌 마트 언니, 173x70cm, 한지에 혼합재료, 2017
Black Jaguar, 타인의 세계_경희, 170x64cm, 한지에 혼합재료, 2017
Black Jaguar, 타인의 세계_갈월동 수영장 언니, 173x70cm, 한지에 혼합재료, 2017
Black Jaguar, 2111, 30x60cm, 종이에 혼합재료, 2021
옵스큐라(Obscura)는 전시를 오는 7월 2일부터 7월 15일까지 개최한다. ‘셱(Shaack)’은 동질적인 특성을 말하지만 동시에 다름을 의미하는 ‘색(色, difference)’, 섹스와 젠더 사이에서의 ‘섹(sexuality)’, 공동체적 유대감 공유를 위한 수단으로서의 ‘쉑(shake)’의 의미를 담고 있다. 성, 인간의 본성, 사회적 계급 등의 다양한 다름의 섞임 그리고 그에 파생된 질문들이 현현되었을 때 비로소 존재의 이름은 명명되고 그 의미를 가진다. 존재에 대한 다변적 사유 그리고 그에 따른 다름을 표상화한 작업들을 만나 볼 수 있는 본 전시는 박그림, 이정웅, 흑표범 작가가 참여한다.
노동자 계급과 사회적 이슈에 대해 파편적이고 뒤섞인 시간성의 레이어를 보여주는 이정웅(b.1982)은 ‘쉑(shake)’의 표상이다. 이정웅은 조너던 스위프트의 소설 『걸리버 여행기』의 세 번째 챕터에 등장하는 ‘라퓨타(Laputa)’를 모티브로 시리즈 작업을 해오고 있다. 라퓨타는 발달한 과학기술을 이용하여 하늘에 섬을 띄어 인접국들을 위협하는 패권국가이다. 라퓨타의 기괴하고 모순적인 사회적 모습은 현재의 우리의 단면이기도 하다. 작가는 집단 속 개인의 미미함, 힘의 싸움에서 드러나는 약자의 무력함을 체감하지만 그럼에도 이 사회의 모순을 각성할 조력자는 평범한 개인이고 노동자 계급이라 여긴다. 인물과 공간, 소재의 연출로 만들어지는 작업의 내러티브는 파편적이고 극적이지만 그 실제는 현실인 것이다.
전통 불교미술의 기법을 현대화하며 성 소수자에 대한 자전적 이야기와 인간 사이의 관계성에 관한 작업을 해오고 있는 박그림(b.1987)은 다른 성명(性名)의 지점에서 확장된 시야를 제안한다. 작가는 성 소수자가 쓸 수밖에 없는 사회적 가면에 대해 이야기해왔으며 점차 인간의 관계 자체에 주목하는 작업을 하고 있다. 작가가 바라본 아름다운 사람들의 이상적 동경은 현실의 아름다운 친구로 남기도 했지만 아름다움에 대한 욕망으로도 나타났다. 이 욕망과 뒤엉킨 인간관계의 귀결은 ‘Bel Ami’(2021) 작업에 포르노와 섹스 이미지로 투영되어 드러난다.
확장된 젠더의 역할과 위치를 요구하는 작업을 해오고 있는 흑표범(b.1980)은 퍼포먼스와 회화, 드로잉 등 다양한 방식으로 작업해오고 있다. ‘타인의 세계’(2017) 작업은 동시대 여성들을 담은 드로잉 시리즈이다. 유교문화 아래, 그 이전 시기에도 여성을 대상화한 초상화의 존재는 거의 미미했다. ‘타인의 세계’는 전통적인 족자 형식의 초상화에 수영장 관리인, 동네 마트 계산원, 여성 작가, 큐레이터이며 동시에 아기 엄마 등 평범한 여성들을 주인공으로 삼았다. 작가는 주인공들의 옷에 닫힌 사회에 대응하는 부적과 같은 에너지를 낼 수 있는 상징으로 시각화하였고 대상의 내면에 직관적으로 다가가고자 오른손 대신 왼손을 사용하여 작업하였다.
본 전시는 현재 중요 이슈인 “STOP HATE”와 함께한다. 예술은 사회에 급진적 개혁을 일으키기는 수단은 아니지만 그것의 가진 고유한 힘으로 잔잔하고 깊은 내부의 변화를 일으킨다. 다른 것이 잘못되었다고 받아들이는 것이 아닌, 내 존재가 소중한 만큼 다른 사람의 존재도 존중하는 것, 그 온건한 변화의 지점에 전시가 위치하고 있다. ◼️옵스큐라
Obscura has an exhibition of from July 2nd to July 15th. 'Shaack' refers to homogeneous characteristics but at the same time 'color (difference)' means different, 'sexuality' between sex and gender, and 'shaack' as a means for sharing communal bonds(shake). The name of existence has its meaning only when the mixture of various differences such as gender, human nature, and social class and the questions derived from it are manifested. In this exhibition, where you can see works that represent the multifaceted thinking about existence and the differences that follow, Grim Park, Jeongwoong Lee, and Black Jaguar artists participate.
Jengwoong Lee, who shows the fragmented and mixed layers of temporality on the working class and social issues, is a symbol of ‘shake’. Lee has been working on a series with the motif of ‘Laputa’, which appears in the third chapter of Jonathan Swift’s novel 『Gulliver's Travels』. Laputa is a hegemonic country that threatens neighboring countries by floating islands in the sky using advanced science and technology. Laputa's bizarre and contradictory social appearance is also an aspect of our present day. Lee senses the insignificance of the individual in the group and the powerlessness of the weak in the struggle for power, but nevertheless, he considers the helpers to awaken the contradictions of society as ordinary individuals and the working class. The narrative of the work created by directing characters, spaces and materials is fragmentary and dramatic, but the reality is reality.
Grim Park, who has been working on the relationship between human beings and autobiographical stories about sexuality by modernizing the techniques of traditional Buddhist art, proposes an expanded perspective from the point of another name. Park has been talking about the social mask that sexuality is forced to wear, and is gradually paying attention to human relationships. The ideal longing for beautiful people as viewed by him left them as beautiful friends in reality, but also appeared as a desire for beauty. The result of human relationships intertwined with this desire is revealed through the projection of pornography and sexual images in the work Bel Ami(2021).
Black Jaguar, who has been working on the role and position of extended gender, has been working in a variety of ways, including performance, painting, and drawing. The World of Others(2017) is a drawing series featuring contemporary women. Under the Confucian culture, even in the period before that, the existence of portraits that objectified women was minimal. The World of Others features ordinary women such as swimming pool manager, local supermarket cashier, female artist and curator as well as mothers of babies in traditional scroll-style portraits. Black Jaguar visualized the clothes of the protagonists as a symbol that can emit energy like a talisman corresponding to a closed society, and used his left hand instead of his right hand to intuitively approach the inner side of the subject.
This exhibition is accompanied by “STOP HATE”, which is an important issue at the moment. Art is not a means to bring about radical reform in society, but it does bring about a calm and profound internal change with its own power. The exhibition is located at the point of moderate change, not to accept that something else is wrong, but to respect the existence of others as much as my existence is precious.◼️Obscura
노동자 계급과 사회적 이슈에 대해 파편적이고 뒤섞인 시간성의 레이어를 보여주는 이정웅(b.1982)은 ‘쉑(shake)’의 표상이다. 이정웅은 조너던 스위프트의 소설 『걸리버 여행기』의 세 번째 챕터에 등장하는 ‘라퓨타(Laputa)’를 모티브로 시리즈 작업을 해오고 있다. 라퓨타는 발달한 과학기술을 이용하여 하늘에 섬을 띄어 인접국들을 위협하는 패권국가이다. 라퓨타의 기괴하고 모순적인 사회적 모습은 현재의 우리의 단면이기도 하다. 작가는 집단 속 개인의 미미함, 힘의 싸움에서 드러나는 약자의 무력함을 체감하지만 그럼에도 이 사회의 모순을 각성할 조력자는 평범한 개인이고 노동자 계급이라 여긴다. 인물과 공간, 소재의 연출로 만들어지는 작업의 내러티브는 파편적이고 극적이지만 그 실제는 현실인 것이다.
전통 불교미술의 기법을 현대화하며 성 소수자에 대한 자전적 이야기와 인간 사이의 관계성에 관한 작업을 해오고 있는 박그림(b.1987)은 다른 성명(性名)의 지점에서 확장된 시야를 제안한다. 작가는 성 소수자가 쓸 수밖에 없는 사회적 가면에 대해 이야기해왔으며 점차 인간의 관계 자체에 주목하는 작업을 하고 있다. 작가가 바라본 아름다운 사람들의 이상적 동경은 현실의 아름다운 친구로 남기도 했지만 아름다움에 대한 욕망으로도 나타났다. 이 욕망과 뒤엉킨 인간관계의 귀결은 ‘Bel Ami’(2021) 작업에 포르노와 섹스 이미지로 투영되어 드러난다.
확장된 젠더의 역할과 위치를 요구하는 작업을 해오고 있는 흑표범(b.1980)은 퍼포먼스와 회화, 드로잉 등 다양한 방식으로 작업해오고 있다. ‘타인의 세계’(2017) 작업은 동시대 여성들을 담은 드로잉 시리즈이다. 유교문화 아래, 그 이전 시기에도 여성을 대상화한 초상화의 존재는 거의 미미했다. ‘타인의 세계’는 전통적인 족자 형식의 초상화에 수영장 관리인, 동네 마트 계산원, 여성 작가, 큐레이터이며 동시에 아기 엄마 등 평범한 여성들을 주인공으로 삼았다. 작가는 주인공들의 옷에 닫힌 사회에 대응하는 부적과 같은 에너지를 낼 수 있는 상징으로 시각화하였고 대상의 내면에 직관적으로 다가가고자 오른손 대신 왼손을 사용하여 작업하였다.
본 전시는 현재 중요 이슈인 “STOP HATE”와 함께한다. 예술은 사회에 급진적 개혁을 일으키기는 수단은 아니지만 그것의 가진 고유한 힘으로 잔잔하고 깊은 내부의 변화를 일으킨다. 다른 것이 잘못되었다고 받아들이는 것이 아닌, 내 존재가 소중한 만큼 다른 사람의 존재도 존중하는 것, 그 온건한 변화의 지점에 전시가 위치하고 있다. ◼️옵스큐라
Obscura has an exhibition of from July 2nd to July 15th. 'Shaack' refers to homogeneous characteristics but at the same time 'color (difference)' means different, 'sexuality' between sex and gender, and 'shaack' as a means for sharing communal bonds(shake). The name of existence has its meaning only when the mixture of various differences such as gender, human nature, and social class and the questions derived from it are manifested. In this exhibition, where you can see works that represent the multifaceted thinking about existence and the differences that follow, Grim Park, Jeongwoong Lee, and Black Jaguar artists participate.
Jengwoong Lee, who shows the fragmented and mixed layers of temporality on the working class and social issues, is a symbol of ‘shake’. Lee has been working on a series with the motif of ‘Laputa’, which appears in the third chapter of Jonathan Swift’s novel 『Gulliver's Travels』. Laputa is a hegemonic country that threatens neighboring countries by floating islands in the sky using advanced science and technology. Laputa's bizarre and contradictory social appearance is also an aspect of our present day. Lee senses the insignificance of the individual in the group and the powerlessness of the weak in the struggle for power, but nevertheless, he considers the helpers to awaken the contradictions of society as ordinary individuals and the working class. The narrative of the work created by directing characters, spaces and materials is fragmentary and dramatic, but the reality is reality.
Grim Park, who has been working on the relationship between human beings and autobiographical stories about sexuality by modernizing the techniques of traditional Buddhist art, proposes an expanded perspective from the point of another name. Park has been talking about the social mask that sexuality is forced to wear, and is gradually paying attention to human relationships. The ideal longing for beautiful people as viewed by him left them as beautiful friends in reality, but also appeared as a desire for beauty. The result of human relationships intertwined with this desire is revealed through the projection of pornography and sexual images in the work Bel Ami(2021).
Black Jaguar, who has been working on the role and position of extended gender, has been working in a variety of ways, including performance, painting, and drawing. The World of Others(2017) is a drawing series featuring contemporary women. Under the Confucian culture, even in the period before that, the existence of portraits that objectified women was minimal. The World of Others features ordinary women such as swimming pool manager, local supermarket cashier, female artist and curator as well as mothers of babies in traditional scroll-style portraits. Black Jaguar visualized the clothes of the protagonists as a symbol that can emit energy like a talisman corresponding to a closed society, and used his left hand instead of his right hand to intuitively approach the inner side of the subject.
This exhibition is accompanied by “STOP HATE”, which is an important issue at the moment. Art is not a means to bring about radical reform in society, but it does bring about a calm and profound internal change with its own power. The exhibition is located at the point of moderate change, not to accept that something else is wrong, but to respect the existence of others as much as my existence is precious.◼️Obscura
박그림(b.1987)은 동국대학교 불교미술과를 졸업하고 ‘CHAM; The Masquerade’(유아트스페이스, 서울, 2021), ‘화랑도’(불일미술관, 서울, 2019) 개인전을 열었다. ‘회화1’(벡스코, 부산, 2021), ‘SUB_TITLE’(유아트스페이스, 서울, 2020), ‘flags’(두산갤러리, 뉴욕, 2019) 등 다수의 단체전에 참여하였다. 서울예술지원 예술창작활동 지원(2021), 앱솔루트보트카 아티스트어워즈 위너(2018)에 선정되었다.
이정웅(b.1982)은 성균관대학교 미술학과를 졸업하고 ‘몽상’(아트스페이스 휴, 서울, 2009), ‘Laputa: The Fall(Pontone Gallery, 런던, 2018)등 4회의 개인전을 열었다. 두-윈도우 vol.2(갤러리 현대, 서울, 2010), Young Korean Painters(Shineartists Gallery, 런던, 2014), Brave New Gaze(Atelier AKI, 서울, 2020) 외 다수의 단체전에 참여하였다. HK Art Fair(홍콩), Art Stage Singapore(싱가포르), London Art Fair(런던) 등 다양한 아트 페어 작업을 선보이고 있다.
흑표범(b.1980)은 호남대학교 미술학과를 졸업하고 ‘빽스테이지’(플레이스막2, 서울, 2021) ‘타인의 세계’(레이져, 서울, 2017), ‘선영, 미영, 미영’(스페이스 xx, 서울, 2017), ‘도대체’(롯데화랑, 광주, 2004)을 포함하여 11회의 개인전을 열었다. '씨뿌리는 여자들'(공간 일리, 서울, 2020), '베틀배틀'(토탈미술관, 서울, 2018), ‘키워드 한국미술 2017: 광장예술, 횃불에서 촛불로’(제주도립미술관, 제주, 2017) 등 다수의 단체전에 참여하였다. 광주 시립미술관과 서울 시립미술관에 작품이 소장되어 있다.
Grim Park(b.1987) graduated from Dongguk University’s Department of Buddhist Art and had solo exhibitions ‘The Masquerade’ (U Art Space, Seoul, 2021) and ‘Hwarangdo’ (Bulil Art Museum, Seoul, 2019). Participated in numerous group exhibitions such as ‘Painting 1’ (Bexco, Busan, 2021), ‘SUB_TITLE’ (U Art Space, Seoul, 2020), and ‘flags’ (Doosan Gallery, New York, 2019). He was selected as a winner of the Seoul-Arts-Support Artistic-Creative-Activities-Support (2021) and the Absolute Vodka Artist Awards (2018).
Jeongwoong Lee(b.1982) graduated from Sungkyunkwan University in the Department of Fine Arts and had four solo exhibitions, including ‘Dreams’ (Art Space Hue, Seoul, 2009) and ‘Laputa: The Fall (Pontone Gallery, London, 2018). Two-Window Vol.2 (Gallery Hyundai, Seoul, 2010), Young Korean Painters (Shineartists Gallery, London, 2014), Brave New Gaze (Atelier AKI, Seoul, 2020) and many other group exhibitions. Various art fair works such as HK Art Fair (Hong Kong), Art Stage Singapore (Singapore), and London Art Fair (London) are being presented.
Black Jaguar(b.1980) graduated from the Department of Fine Arts at Honam University. She had 11 soli exhibitions, including 'BBackstage' (Place Mak 2, Seoul, 2021), ‘Sunyoung, Miyoung, Mi young’ (Space xx, Seoul, 2017), ‘The World of Others’ (Laser, Seoul, 2017), ‘Dodaeche’ (Lotte Gallery, Gwangju, 2004). 'Spread Her Seeds' (Space Illi, Seoul, 2020), ‘Looms & Battles’ (Total Museum of Art, Seoul, 2018), ‘From Touch To Candlelight’ (Jeju Museum of Art, Jeju, 2017) and participated in numerous group exhibitions. She works are in the collections of the Gwangju Museum of Art and the Seoul Museum of Art.
이정웅(b.1982)은 성균관대학교 미술학과를 졸업하고 ‘몽상’(아트스페이스 휴, 서울, 2009), ‘Laputa: The Fall(Pontone Gallery, 런던, 2018)등 4회의 개인전을 열었다. 두-윈도우 vol.2(갤러리 현대, 서울, 2010), Young Korean Painters(Shineartists Gallery, 런던, 2014), Brave New Gaze(Atelier AKI, 서울, 2020) 외 다수의 단체전에 참여하였다. HK Art Fair(홍콩), Art Stage Singapore(싱가포르), London Art Fair(런던) 등 다양한 아트 페어 작업을 선보이고 있다.
흑표범(b.1980)은 호남대학교 미술학과를 졸업하고 ‘빽스테이지’(플레이스막2, 서울, 2021) ‘타인의 세계’(레이져, 서울, 2017), ‘선영, 미영, 미영’(스페이스 xx, 서울, 2017), ‘도대체’(롯데화랑, 광주, 2004)을 포함하여 11회의 개인전을 열었다. '씨뿌리는 여자들'(공간 일리, 서울, 2020), '베틀배틀'(토탈미술관, 서울, 2018), ‘키워드 한국미술 2017: 광장예술, 횃불에서 촛불로’(제주도립미술관, 제주, 2017) 등 다수의 단체전에 참여하였다. 광주 시립미술관과 서울 시립미술관에 작품이 소장되어 있다.
Grim Park(b.1987) graduated from Dongguk University’s Department of Buddhist Art and had solo exhibitions ‘The Masquerade’ (U Art Space, Seoul, 2021) and ‘Hwarangdo’ (Bulil Art Museum, Seoul, 2019). Participated in numerous group exhibitions such as ‘Painting 1’ (Bexco, Busan, 2021), ‘SUB_TITLE’ (U Art Space, Seoul, 2020), and ‘flags’ (Doosan Gallery, New York, 2019). He was selected as a winner of the Seoul-Arts-Support Artistic-Creative-Activities-Support (2021) and the Absolute Vodka Artist Awards (2018).
Jeongwoong Lee(b.1982) graduated from Sungkyunkwan University in the Department of Fine Arts and had four solo exhibitions, including ‘Dreams’ (Art Space Hue, Seoul, 2009) and ‘Laputa: The Fall (Pontone Gallery, London, 2018). Two-Window Vol.2 (Gallery Hyundai, Seoul, 2010), Young Korean Painters (Shineartists Gallery, London, 2014), Brave New Gaze (Atelier AKI, Seoul, 2020) and many other group exhibitions. Various art fair works such as HK Art Fair (Hong Kong), Art Stage Singapore (Singapore), and London Art Fair (London) are being presented.
Black Jaguar(b.1980) graduated from the Department of Fine Arts at Honam University. She had 11 soli exhibitions, including 'BBackstage' (Place Mak 2, Seoul, 2021), ‘Sunyoung, Miyoung, Mi young’ (Space xx, Seoul, 2017), ‘The World of Others’ (Laser, Seoul, 2017), ‘Dodaeche’ (Lotte Gallery, Gwangju, 2004). 'Spread Her Seeds' (Space Illi, Seoul, 2020), ‘Looms & Battles’ (Total Museum of Art, Seoul, 2018), ‘From Touch To Candlelight’ (Jeju Museum of Art, Jeju, 2017) and participated in numerous group exhibitions. She works are in the collections of the Gwangju Museum of Art and the Seoul Museum of Art.
- 윈도우 갤러리 : 전시기간 중 07:00~22:00 운영
- 내부 관람 : 내부관람은 예약제로 운영됩니다.