타인 - 응시의 윤리
The Other - The Ethics of the Gaze
The Other - The Ethics of the Gaze
Hyeonkyeong You, Self-Portrait 2024-9, 2024, Oil on canvas, 35x24.5cm
Eun Kyong Lee, 2025.1.5., 2025, Acrylic on canvas, 20x20cm
Eun Kyong Lee, 2025.1.7., 2025, Acrylic on canvas, 22.8x16cm
|
Hyeonkyeong You, Self-Portrait 2025-10, 2025, Oil on canvas, 33.5x24.5cm
Eun Kyong Lee, 2025.1.8., 2025, Acrylic on canvas, 27.8x22.2cm
Eun Kyong Lee, 2025.1.1., 2025, Acrylic on canvas, 25.8x17.8cm
|
Eun Kyong Lee, 윤현, 겨울, 2025, Acrylic on canvas, 100x50cm
Hyeonkyeong You, Portrait of an Artist, 2023, Oil on canvas, 145.5x86cm
Eun Kyong Lee, 응시, 2017, Acrylic on paper, 108.8x78.7cm
Eun Kyong Lee, Pink Eyes, 2017, Acrylic on paper, 108.8x78.7cm
The Other - The Ethics of the Gaze, Installation in Obscura, 2025
옵스큐라는 오는 6 월 18일부터 7 월 12일까지 유현경, 이은경과 함께 《타인 – 응시의 윤리》를 개최한다. 본 전시는 엠마뉘엘 레비나스의 선언—“얼굴은 인식의 대상이 아니라 살해하지 말라는 침묵의 명령”—에서 출발한다. 얼굴은 단순한 이미지가 아니라, 타자가 우리에게 책임을 묻는 자리이며, ‘응시’는 단순한 시선 교환이 아닌 윤리적 관계의 시작점이다. 관람자는 작품을 바라보는 동시에, 이미 그 안에서 ‘보이고 있는 자’로 위치가 전환된다. 이때 시선의 교환은 긴장과 거리, 책임의 감각 속에서 끊임없이 갱신된다. 전시는 유현경과 이은경의 초상 작업을 통해, 이러한 ‘응시의 윤리’에 대해 질문을 던진다.
전시는 얼굴과 응시의 깊이를 탐색하기 위해 ‘텅 빈 자리’라는 개념을 여러 철학적 사유와 연결한다. 레비나스의 il y a는 어떤 존재도 주어지지 않은 상태에서, 단지 ‘있음’ 그 자체만이 무겁게 떠도는 익명의 존재감을 뜻한다. 이는 충만함이나 결핍 이전의 배경으로, 인간이 피할 수 없는 실존의 조건을 암시한다. 사르트르의 néant는 주체가 세계에 ‘없음’을 생성함으로써 자유와 의미를 여는 실존적 결여를 가리키며, 불교의 공(śūnyatā)은 모든 존재가 서로 의존하며 자아라는 실체가 없다는 ‘비자성’을 통해, 비어 있음이 곧 무한한 가능성임을 드러낸다. 라캉의 ‘응시(le regard)’는 이미지 내부의 보이지 않는 시점이 관객을 되쏘아, 주체를 타자의 무한한 거리 앞에 노출시킨다. 이처럼 얼굴은 ‘il y a, néant, 공’의 얇은 막을 통과하는 장소가 되며, 관객은 그 막 너머에서 되돌아오는 응시를 마주하며 타자의 고통과 욕망, 그리고 침묵을 해독해야 하는 윤리적 책임을 부여받는다.
이 공백의 윤리는 두 작가에게서 서로 다른 미학으로 구현된다. 이은경은 거울을 활용한 회화 속 자화상을 통해, 관객의 모습을 작품 내부로 끌어들인다. 관람자는 자신이 던진 시선보다 먼저 회화 안에서 발신되는 ‘보이지 않는 눈길’에 포획되며, 레비나스가 말한 윤리적 비대칭성과 라캉이 말한 응시의 역전을 체험하게 된다. 반면, 유현경은 하나의 얼굴을 반복적으로 겹쳐 그리며 두터운 레이어 사이에 투명한 틈을 남긴다. 이는 얼굴을 완전히 재현하는 것이 불가능하다는 점을 전면에 드러내며, 사르트르의 ‘무’와 불교의 ‘공’이 붓질 사이로 스며들어 얼굴을 하나의 사건이 일어나는 장소로 전환시킨다. 관람자는 이 끝없이 미끄러지는 표면 속에서 타자를 향한 무한한 책임의 여백과 마주하게 된다.
결국 두 작가가 드러내는 것은 같은 침묵이다. 그 침묵은 단순한 공허가 아니라, 타자와 마주할 때마다 새롭게 열리는 윤리적 가능성의 자리다. 얼굴이라는 장소는 레비나스의 il y a, 사르트르의 néant, 불교의 공, 그리고 라캉의 응시가 교차하는 지점이며, 관객은 그 빈칸을 각자의 방식으로 응답하며 채워나가게 된다. 《타인 – 응시의 윤리》는 ‘보이는 자’와 ‘보는 자’를 뒤집는 시선의 미학, 그리고 공백 속에서 피어나는 책임의 가능성을 제시하며 옵스큐라3(양재)에서 관람객을 맞이한다.◼️옵스큐라
Obscura will present a two-person exhibition, The Other — The Ethics of the Gaze, featuring Eun Kyong Lee and Hyeonkyeong You, from 18 June to 12 July 2025 at Obscura 3 in Yangjae. Taking its point of departure from Emmanuel Levinas’s dictum—“The face is not an object of cognition but a silent command: Thou shalt not kill”—the exhibition reconceives the face as a site where the Other summons us to responsibility. Here, the “gaze” is not a simple exchange of glances but an ethical arrow that pierces the subject; the viewer is transformed from one who looks into one who is already looked at. Within this reversal, the dynamics of proximity and distance generate an ever-renewed yet necessarily incomplete hospitality, and “the I who sees my own face” is lodged in a perpetual circulation of gaze and counter-gaze, having already interiorized the Other’s look.
To probe the depths of face and gaze, the exhibition weaves the notion of the empty site through several philosophical and religious traditions. Levinas’s Il y a designates the anonymous stratum that precedes both plenitude and lack; Jean-Paul Sartre’s néant marks the existential void the subject cuts into the world, opening freedom and meaning; Buddhism’s śūnyatā reveals emptiness as boundless potential through the non-selfhood of all phenomena; and Jacques Lacan’s le regard exposes the subject to the infinite distance of the Other when an invisible point within the image reflects the viewer’s gaze back upon them. Thus the face becomes a membrane that lays bare this complex of void--Il y a, néant, and śūnyatā—and obliges the spectator to decipher the Other’s pain, desire, and silence that echo from behind it.
This ethics of the void materialises in sharply contrasting aesthetics. Eun kyong Lee employs mirrored surfaces in her paintings, effacing her self-portrait so that the viewer’s reflection is drawn into the work. The spectator is captured by an invisible gaze preceding their own, experiencing Levinasian ethical asymmetry and Lacanian reversal. Hyeonkyeong You, by contrast, repeatedly over-paints a single face, leaving deliberate translucent gaps between dense layers to foreground the impossibility of complete representation. Sartrean nothingness and Buddhist emptiness seep through the brushstrokes, turning the visage into its own site, where the viewer confronts an inexhaustible interval of responsibility.
What both artists ultimately reveal is the same silence—a silence that is not mere emptiness but an ethical potentialitythat opens anew whenever one confronts the Other. The face, as site, stands at the nexus where Levinas’s Il y a, Sartre’s néant, Buddhist śūnyatā, and Lacanian le regard converge, inviting each viewer to fill that vacancy with a personal response. The Other — The Ethics of the Gaze overturns the roles of seer and seen to propose a poetics of looking in which responsibility germinates within the void. The exhibition will run from 18 June to 12 July 2025 at Obscura 3 (Yangjae). ◼️Obscura
전시는 얼굴과 응시의 깊이를 탐색하기 위해 ‘텅 빈 자리’라는 개념을 여러 철학적 사유와 연결한다. 레비나스의 il y a는 어떤 존재도 주어지지 않은 상태에서, 단지 ‘있음’ 그 자체만이 무겁게 떠도는 익명의 존재감을 뜻한다. 이는 충만함이나 결핍 이전의 배경으로, 인간이 피할 수 없는 실존의 조건을 암시한다. 사르트르의 néant는 주체가 세계에 ‘없음’을 생성함으로써 자유와 의미를 여는 실존적 결여를 가리키며, 불교의 공(śūnyatā)은 모든 존재가 서로 의존하며 자아라는 실체가 없다는 ‘비자성’을 통해, 비어 있음이 곧 무한한 가능성임을 드러낸다. 라캉의 ‘응시(le regard)’는 이미지 내부의 보이지 않는 시점이 관객을 되쏘아, 주체를 타자의 무한한 거리 앞에 노출시킨다. 이처럼 얼굴은 ‘il y a, néant, 공’의 얇은 막을 통과하는 장소가 되며, 관객은 그 막 너머에서 되돌아오는 응시를 마주하며 타자의 고통과 욕망, 그리고 침묵을 해독해야 하는 윤리적 책임을 부여받는다.
이 공백의 윤리는 두 작가에게서 서로 다른 미학으로 구현된다. 이은경은 거울을 활용한 회화 속 자화상을 통해, 관객의 모습을 작품 내부로 끌어들인다. 관람자는 자신이 던진 시선보다 먼저 회화 안에서 발신되는 ‘보이지 않는 눈길’에 포획되며, 레비나스가 말한 윤리적 비대칭성과 라캉이 말한 응시의 역전을 체험하게 된다. 반면, 유현경은 하나의 얼굴을 반복적으로 겹쳐 그리며 두터운 레이어 사이에 투명한 틈을 남긴다. 이는 얼굴을 완전히 재현하는 것이 불가능하다는 점을 전면에 드러내며, 사르트르의 ‘무’와 불교의 ‘공’이 붓질 사이로 스며들어 얼굴을 하나의 사건이 일어나는 장소로 전환시킨다. 관람자는 이 끝없이 미끄러지는 표면 속에서 타자를 향한 무한한 책임의 여백과 마주하게 된다.
결국 두 작가가 드러내는 것은 같은 침묵이다. 그 침묵은 단순한 공허가 아니라, 타자와 마주할 때마다 새롭게 열리는 윤리적 가능성의 자리다. 얼굴이라는 장소는 레비나스의 il y a, 사르트르의 néant, 불교의 공, 그리고 라캉의 응시가 교차하는 지점이며, 관객은 그 빈칸을 각자의 방식으로 응답하며 채워나가게 된다. 《타인 – 응시의 윤리》는 ‘보이는 자’와 ‘보는 자’를 뒤집는 시선의 미학, 그리고 공백 속에서 피어나는 책임의 가능성을 제시하며 옵스큐라3(양재)에서 관람객을 맞이한다.◼️옵스큐라
Obscura will present a two-person exhibition, The Other — The Ethics of the Gaze, featuring Eun Kyong Lee and Hyeonkyeong You, from 18 June to 12 July 2025 at Obscura 3 in Yangjae. Taking its point of departure from Emmanuel Levinas’s dictum—“The face is not an object of cognition but a silent command: Thou shalt not kill”—the exhibition reconceives the face as a site where the Other summons us to responsibility. Here, the “gaze” is not a simple exchange of glances but an ethical arrow that pierces the subject; the viewer is transformed from one who looks into one who is already looked at. Within this reversal, the dynamics of proximity and distance generate an ever-renewed yet necessarily incomplete hospitality, and “the I who sees my own face” is lodged in a perpetual circulation of gaze and counter-gaze, having already interiorized the Other’s look.
To probe the depths of face and gaze, the exhibition weaves the notion of the empty site through several philosophical and religious traditions. Levinas’s Il y a designates the anonymous stratum that precedes both plenitude and lack; Jean-Paul Sartre’s néant marks the existential void the subject cuts into the world, opening freedom and meaning; Buddhism’s śūnyatā reveals emptiness as boundless potential through the non-selfhood of all phenomena; and Jacques Lacan’s le regard exposes the subject to the infinite distance of the Other when an invisible point within the image reflects the viewer’s gaze back upon them. Thus the face becomes a membrane that lays bare this complex of void--Il y a, néant, and śūnyatā—and obliges the spectator to decipher the Other’s pain, desire, and silence that echo from behind it.
This ethics of the void materialises in sharply contrasting aesthetics. Eun kyong Lee employs mirrored surfaces in her paintings, effacing her self-portrait so that the viewer’s reflection is drawn into the work. The spectator is captured by an invisible gaze preceding their own, experiencing Levinasian ethical asymmetry and Lacanian reversal. Hyeonkyeong You, by contrast, repeatedly over-paints a single face, leaving deliberate translucent gaps between dense layers to foreground the impossibility of complete representation. Sartrean nothingness and Buddhist emptiness seep through the brushstrokes, turning the visage into its own site, where the viewer confronts an inexhaustible interval of responsibility.
What both artists ultimately reveal is the same silence—a silence that is not mere emptiness but an ethical potentialitythat opens anew whenever one confronts the Other. The face, as site, stands at the nexus where Levinas’s Il y a, Sartre’s néant, Buddhist śūnyatā, and Lacanian le regard converge, inviting each viewer to fill that vacancy with a personal response. The Other — The Ethics of the Gaze overturns the roles of seer and seen to propose a poetics of looking in which responsibility germinates within the void. The exhibition will run from 18 June to 12 July 2025 at Obscura 3 (Yangjae). ◼️Obscura
유현경(b.1985)은 인간 내면의 감정, 시간성, 관계의 균열을 회화를 통해 탐색해온 작가다. 초기에는 인물화 중심의 작업을 통해 개인적 경험과 심리적 감정을 직관적으로 포착했고, 최근에는 자연과 풍경, 장소에 대한 기억을 통해 보다 확장된 회화 세계를 선보이고 있다. 표정을 지우거나 최소한의 형태만 남긴 인물, 빠르고 감각적인 붓질, 그리고 여백이 많은 풍경화는 보이는 것을 재현하기보다는 감정, 기억, 무의식이 스며든 심리적 장면을 구축한다. 유현경의 회화는 자기 응시와 세계와의 관계 맺기를 통해 존재를 사유하는 도구이며, 반복과 차이를 통해 ‘피안’을 향한 내적 이동을 시각화한다.
서울대학교에서 서양화를 전공하고 동 대학원에서 수학했으며, 두산 뉴욕 레지던시, 취리히 로테 파브릭, 플뤼쇼브 등 국내외 다양한 창작 공간에서 활동했다. 《There is no end》(Enseoul, 암스테르담, 2024), 《기적은 니가 내 앞에 와서 있는 거다》(여주미술관, 2024), 《가난한 사람》(이길이구 갤러리, 2023), 《기분이 좋지 않아》(갤러리2, 2019), 《갈 곳 없어요》(두산갤러리 뉴욕, 2016) 등 20여 회에 이르는 개인전을 개최했고, 국립현대미술관, 소마미술관, 서울대미술관, 세종문화회관, 미메시스아트뮤지엄, 아트조선스페이스 등에서 열린 국내 주요 기획전에 참여했다. 제8회 종근당 예술지상 선정작가이며, 현재 베를린과 서울을 오가며 작업을 이어가고 있다.
이은경(b.1984)은 사회적 긴장, 소외, 인간관계의 불협화음에서 비롯된 복합적인 감정을 인물화로 표현해온 작가다. 그는 표정과 몸짓을 통해 말로는 쉽게 전달되지 않는 감정을 시각화하며, 타자와의 관계 속에서 발생하는 내면의 균열을 회화적으로 풀어낸다. 자전적 경험을 바탕으로 한 작업들은 뒤처짐, 불안, 외로움과 같은 감정을 정면으로 응시하게 하며, 이를 통해 관객은 사회에서 흔히 외면되는 감정의 층위를 마주하게 된다.
서울대학교에서 서양화를 전공하고 동 대학원에서 판화를 수학했으며, 《어느 구름에 비 들었는지》(아터테인, 2024), 《산, 속》(갤러리 밈, 2023), 《Things not going as planned》(세운아트스페이스, 2021) 등 다수의 개인전을 개최했다. 또한 토탈미술관, 원앤제이 갤러리, 홍천미술관, 페이토 갤러리 등에서 열린 다양한 기획 전시에 참여해왔다. 국립현대미술관 정부미술은행, 한국소비자원, 진주교육대학교 박물관 등에 작품이 소장되어 있으며, 현재 윤현상재 레지던시 입주작가로 활동 중이다.
Hyeonkyeong You (b. 1985) is a painter who explores the inner emotions of human beings, temporality, and the ruptures of relationships. Her early works focused on figurative painting that intuitively captured personal experiences and psychological states. More recently, she has expanded her visual language through memories of nature, landscapes, and places. Her portraits—often with erased expressions or reduced to minimal forms—and her fast, sensuous brushstrokes and spacious landscapes do not aim to replicate what is seen, but instead construct psychological scenes imbued with emotion, memory, and the unconscious. You’s painting serves as a tool for reflecting on existence through self-gaze and relational awareness, visualizing an inner migration toward a “beyond” through repetition and difference.
She studied Western painting at Seoul National University and completed graduate studies at the same institution. She has participated in numerous domestic and international residency programs, including the Doosan Residency in New York, Rote Fabrik in Zurich, and Künstlerhaus Plüschow. Her solo exhibitions include There is no end (Enseoul, Amsterdam, 2024), You standing in front of me is a miracle (Yeoju Museum of Art, 2024), The Poor (Gallery Igiliigu, 2023), I'm not feeling well (Gallery2, 2019), and Nowhere to Go (Doosan Gallery New York, 2016). She has also taken part in major group exhibitions at institutions such as the National Museum of Modern and Contemporary Art (MMCA), SOMA Museum, Seoul National University Museum of Art, Sejong Center, Mimesis Art Museum, and Art Chosun Space. She was selected as an artist for the 8th Chongkundang Art Award and currently works between Berlin and Seoul.
Eun Kyong Lee (b. 1984) is a painter whose portraits express complex emotions arising from social tension, alienation, and dissonance in human relationships. Through facial expressions and gestures, she visualizes emotions that are difficult to articulate in words, addressing the inner ruptures that emerge in relationships with others. Rooted in autobiographical experience, her works confront feelings of marginalization, anxiety, and loneliness, inviting viewers to face emotional layers often disregarded in society.
Lee studied Western painting at Seoul National University and earned her MFA in printmaking at the same institution. She has held several solo exhibitions, including Which Cloud Has Rain (Artertain, 2024), In the Mountain (Gallery Meme, 2023), and Things Not Going As Planned (Sewoon Art Space, 2021). She has also participated in group exhibitions at venues such as Total Museum of Contemporary Art, One and J. Gallery, Hongcheon Art Museum, and Peito Gallery. Her works are included in the collections of the National Museum of Modern and Contemporary Art's Art Bank, Korea Consumer Agency, and Jinju National University of Education Museum. She is currently an artist-in-residence at Yoon Hyun Sang Jae.
서울대학교에서 서양화를 전공하고 동 대학원에서 수학했으며, 두산 뉴욕 레지던시, 취리히 로테 파브릭, 플뤼쇼브 등 국내외 다양한 창작 공간에서 활동했다. 《There is no end》(Enseoul, 암스테르담, 2024), 《기적은 니가 내 앞에 와서 있는 거다》(여주미술관, 2024), 《가난한 사람》(이길이구 갤러리, 2023), 《기분이 좋지 않아》(갤러리2, 2019), 《갈 곳 없어요》(두산갤러리 뉴욕, 2016) 등 20여 회에 이르는 개인전을 개최했고, 국립현대미술관, 소마미술관, 서울대미술관, 세종문화회관, 미메시스아트뮤지엄, 아트조선스페이스 등에서 열린 국내 주요 기획전에 참여했다. 제8회 종근당 예술지상 선정작가이며, 현재 베를린과 서울을 오가며 작업을 이어가고 있다.
이은경(b.1984)은 사회적 긴장, 소외, 인간관계의 불협화음에서 비롯된 복합적인 감정을 인물화로 표현해온 작가다. 그는 표정과 몸짓을 통해 말로는 쉽게 전달되지 않는 감정을 시각화하며, 타자와의 관계 속에서 발생하는 내면의 균열을 회화적으로 풀어낸다. 자전적 경험을 바탕으로 한 작업들은 뒤처짐, 불안, 외로움과 같은 감정을 정면으로 응시하게 하며, 이를 통해 관객은 사회에서 흔히 외면되는 감정의 층위를 마주하게 된다.
서울대학교에서 서양화를 전공하고 동 대학원에서 판화를 수학했으며, 《어느 구름에 비 들었는지》(아터테인, 2024), 《산, 속》(갤러리 밈, 2023), 《Things not going as planned》(세운아트스페이스, 2021) 등 다수의 개인전을 개최했다. 또한 토탈미술관, 원앤제이 갤러리, 홍천미술관, 페이토 갤러리 등에서 열린 다양한 기획 전시에 참여해왔다. 국립현대미술관 정부미술은행, 한국소비자원, 진주교육대학교 박물관 등에 작품이 소장되어 있으며, 현재 윤현상재 레지던시 입주작가로 활동 중이다.
Hyeonkyeong You (b. 1985) is a painter who explores the inner emotions of human beings, temporality, and the ruptures of relationships. Her early works focused on figurative painting that intuitively captured personal experiences and psychological states. More recently, she has expanded her visual language through memories of nature, landscapes, and places. Her portraits—often with erased expressions or reduced to minimal forms—and her fast, sensuous brushstrokes and spacious landscapes do not aim to replicate what is seen, but instead construct psychological scenes imbued with emotion, memory, and the unconscious. You’s painting serves as a tool for reflecting on existence through self-gaze and relational awareness, visualizing an inner migration toward a “beyond” through repetition and difference.
She studied Western painting at Seoul National University and completed graduate studies at the same institution. She has participated in numerous domestic and international residency programs, including the Doosan Residency in New York, Rote Fabrik in Zurich, and Künstlerhaus Plüschow. Her solo exhibitions include There is no end (Enseoul, Amsterdam, 2024), You standing in front of me is a miracle (Yeoju Museum of Art, 2024), The Poor (Gallery Igiliigu, 2023), I'm not feeling well (Gallery2, 2019), and Nowhere to Go (Doosan Gallery New York, 2016). She has also taken part in major group exhibitions at institutions such as the National Museum of Modern and Contemporary Art (MMCA), SOMA Museum, Seoul National University Museum of Art, Sejong Center, Mimesis Art Museum, and Art Chosun Space. She was selected as an artist for the 8th Chongkundang Art Award and currently works between Berlin and Seoul.
Eun Kyong Lee (b. 1984) is a painter whose portraits express complex emotions arising from social tension, alienation, and dissonance in human relationships. Through facial expressions and gestures, she visualizes emotions that are difficult to articulate in words, addressing the inner ruptures that emerge in relationships with others. Rooted in autobiographical experience, her works confront feelings of marginalization, anxiety, and loneliness, inviting viewers to face emotional layers often disregarded in society.
Lee studied Western painting at Seoul National University and earned her MFA in printmaking at the same institution. She has held several solo exhibitions, including Which Cloud Has Rain (Artertain, 2024), In the Mountain (Gallery Meme, 2023), and Things Not Going As Planned (Sewoon Art Space, 2021). She has also participated in group exhibitions at venues such as Total Museum of Contemporary Art, One and J. Gallery, Hongcheon Art Museum, and Peito Gallery. Her works are included in the collections of the National Museum of Modern and Contemporary Art's Art Bank, Korea Consumer Agency, and Jinju National University of Education Museum. She is currently an artist-in-residence at Yoon Hyun Sang Jae.
타인―응시의 윤리
The Other — The Ethics of the Gaze
2025.06.18 WED – 07.12. SAT
옵스큐라 양재
📍Opening reception
2025.6.18. 5:00 P.M.
옵스큐라 양재
서울시 서초구 강남대로 8길 46
📍Open hours
옵스큐라 양재: 화-토 11:00-18:00
서울시 서초구 강남대로 8길 46
The Other — The Ethics of the Gaze
2025.06.18 WED – 07.12. SAT
옵스큐라 양재
📍Opening reception
2025.6.18. 5:00 P.M.
옵스큐라 양재
서울시 서초구 강남대로 8길 46
📍Open hours
옵스큐라 양재: 화-토 11:00-18:00
서울시 서초구 강남대로 8길 46